سیستم امنیتی بیومتریک(بخش دوم)

مبانی تطبیق بایومتری

برای معرفی اطلاعات بیومتریک کاربر در هنگام ثبت نام به سیستم امنیتی بیومتریک از مدیر سیستم درخواست تایید می کند. داده های بیومتریک پس از گرفتن اجازه دسترسی استفاده می شود. الگوریتم تشخیص مناسب، نیاز به دانش نحوه معرفی داده های مربوطه به سیستم دارد. سیستم از تمام اطلاعات متمایزی که در شناسایی مورد استفاده است، بهره خواهد برد.

به عنوان مثال، اگر این داده ها اثر انگشت باشد، کاربر با استفاده از این داده می تواند وارد سیستم شود. و دسترسی داشته باشد. بنابراین، پس از مراحل ثبت نام و ثبت مشخصات اطلاعات بیومتریک ثبت شده در سیستم، شخص دیگری غیر از کاربر مجاز تایید ده مجاز نیست به سیستم وارد شود. هر بار که کاربر مجاز وارد سیستم امنیتی می شود، داده های بیومتریک توسط سیستم بازیابی می شود. و با اطلاعات الگوی بیومتریک که قبلاً در پایگاه داده ذخیره شده مطابقت می باید. وقتی کاربر غیرمجاز سعی در ورود به سیستم دارد، سیستم باز نمی شود.

معیارهای عملکرد

یک سیستم امنیتی بیومتریک می تواند در هنگام کار دو نوع خطا ایجاد کند:

  •  اشتباهات مجاز است که باعث عدم دسترسی کاربر به سیستم می شود.
  •  خطای سیستم و اجازه دسترسی به کاربر غیرمجاز است.

کاملاً واضح است که این امر باعث کاهش کارایی سیستم می شود.

دسترسی غیرمجاز کاربر در یک سیستم امنیتی بیومتریک با نرخ پذیرش کاذب بسیار بالا، از آنجا که این امر منجر به آسیب پذیری قابل توجه امنیتی می شود، تأثیر منفی بر سازمان خواهد داشت.

در سیستم امنیتی بیومتریک هرچه میزان پذیرش کاذب از حساسیت بیشتری برخوردار باشد، میزان رد کاذب نیز بیشتر خواهد بود. و ضریب خطا نیز در این صورت افزایش می یابد.

ایمنی سیستم های بیومتریک مبتنی بر مالکیت فیزیکی

ایمنی سیستم های بیومتریک مبتنی بر مالکیت فیزیکی

از نظر زیست شناختی، ویژگی های جسمی منحصر به همان فرد است. این صفات ویژگی هایی هستند که افراد را از مردم متمایز می کند. سیستم های امنیتی مبتنی بر داده بیومتریک فیزیکی، با تحقق بخشیدن به روند شناسایی شخص با کمک ویژگی های غیر قابل تغییر، در محیط هایی که تهیه می شود استفاده می شود. اصلی ترین آنها عبارتند از:

  • اثر انگشت
  • صورت شخص
  • هندسه دست
  • عنبیه
  • سیستم های مبتنی بر تشخیص شبکیه
  •  DNA

اثر انگشت

اثر انگشت

داده های اثر انگشت امروزه یکی از پرکاربردترین اطلاعات بیومتریک است. اثرانگشت یک ویژگی بیومتریک است که در طول زندگی خود بدون تغییر باقی مانده است. حتی اثر انگشت دوقلوها نیز با یکدیگر متفاوت است. اثر انگشت شما برخلاف اشیا ناپدید نمی شود. خطر فراموش شدن انگشت وجود ندارد. اثر انگشت، یکی از روش های مورد استفاده در سیستم های امنیتی مبتنی بر بیومتریک، خدمات، معاملات پاسپورت، رایانه و غیره است. اکنون برخی از بانک ها برای تأیید اعتبار دستگاه های خودپرداز خود از بیومتریک در کنار کارت استفاده می کنند.

دوره برداشت پول از دستگاه های خودکار نقدی (خودپرداز) با اثر انگشت اکنون آغاز شده است. جدیدا با استفاده از سیستم مستقر شده بیومتریک، بدون حمل کارت بدهی یا اعتباری با خود، بدون نگرانی در مورد از دست دادن کارت انجام کلیه معاملات بانکی از طریق دستگاه خودپرداز امکان پذیر خواهد بود. به این طریق که مشتری ها انگشت خود را بر روی بخش ویژه آماده شده در دستگاه های نقدی با خدمات بانکی بیومتریک بگذارند. مشتری در این زمان می تواند معاملات بانکی مستقیم انجام می دهد. بدین منظور، ابتدا اثرانگشت در سیستم ثبت می شود.

از روزهای اول استفاده از برنامه های اثر انگشت تا امروز، بسیاری پیشرفت حاصل شده است. امروزه، فرآیند شناسایی اثر انگشت، سیستم های تشخیص خودکارنرم افزار حضور و غیاب اثر انگشت است. که در واقع مشخصه خطوطی است که روی انگشتان وجود دارد. این ویژگی خطوط را می توان در ساختارهای مختلف برای هر شخص، به صورت منحنی های بسته، باز یا مارپیچ یافت. روی اثر انگشت در نقاط مرجع در نقاط شروع، پایان و تقاطع خطوط اختلاف با یکدیگر. این نقاط مرجع با قرار دادن آنها در محور افقی و عمودی تحلیل می شوند. انگشت شخصی اطلاعات اثر انگشت وارد شده به سیستم، با الگوی چاپ به صورت پارامتری در این نقاط مرجع نمایش داده می شود. مقایسه می شود. اگر نقاط مرجع بیش از مقدار نمره مشخص شده در همان مختصات ظاهر شود، هویت شخص تأیید می شود.

سیستمهای تشخیص خودکار اثر انگشت

اصولاً عملیات زیر در سیستمهای تشخیص خودکار اثر انگشت انجام می شود:

  • تصویر اثر انگشت گرفته شده و به قالب دیجیتالی تبدیل می شود.
  • بخشی که اطلاعات را در اثر انگشت حمل می کند و پردازش می شود از پس زمینه جدا می شود.
  • نقاط مرجع بدست می آید.
  • تصویر اثر انگشت تمیز و بهبود یافته است.
  • تصویر به فرمت باینری تبدیل می شود.
  • تصویر قالب باینری ظریف می شود.
  • نقاط و پارامترهای ویژگی متعلق به این نقاط وجود دارد.
  • امتیازات کاذب لغو می شوند.
  • فرآیند مقایسه انجام می شود.
  • موفقیت سیستم ارزیابی می شود.

خطر نقض حریم خصوصی

با این حال، ثبت اثر انگشت کاربران در سیستم های شناسایی اثر انگشت، نقض حریم خصوصی و نگرانی ایجاد می کند. با این حال، هنوز اثر انگشت و ذخیره مقادیر ویژگی نشان دهنده داده اثر انگشت استفاده می شود. با استفاده از اثر انگشت در سیستم های امنیتی به شکل تقلیدی ممکن است اشتباه شود. سنسورها برای آزمایش اثر انگشت به منظور جلوگیری از این وضعیت استفاده می شود.

علاوه بر این، ممکن است اثر انگشت در اثر بیماری های مختلف پوستی یا تصادف از بین رفته باشد. یکی وضعیت منفی وقتی است  که اثر انگشت کاربر مشخص نباشد. مثل این در مواردی، ثبت نام در سیستم امکان پذیر نیست.

اثر انگشت