رایانش ابری چیست؟

در دنیای فناوری، اصطلاحات گاهاً با اجماع اندک در مورد معنای منفرد کلمه به کار برده می شوند. بخشی به این دلیل است که کلمات به جای یکدیگر استفاده می شوند. اما گاهی به این دلیل است که یک کلمه مانند “ابر” مفهومی بیش از یک چیز را در بر می گیرد. بنابراین، در حوزه ی فناوری ما در نهایت با رایانش ابری، زیرساخت های ابری، ذخیره سازی ابری، ابر مبتنی بر سرور ابری روبرو می شویم. مانند انواع ابرهایی که در طبیعت می بینیم و تقریباً مانند زیرساخت هایی که نمایندگی می کنند، ابرها نیز از نظر فناوری، به طرز باورنکردنی همه کاره هستند. در مورد نرم افزار حضورغیاب کلاس اندروید بخوانید.

حضورغیاب - رایانش ابری چیست؟

در این مجوعه مقالات می خوانید:

  • ابر چیست؟

  • Cloud Computing چیست؟

  • انواع استقرار ابر

  • ابر عمومی

  • ابر خصوصی

  • ابر ترکیبی

  • ابر جامعه

  • مدل چند ابری چیست؟

  • انواع خدمات رایانش ابری

  • همبستگی و ابر

  • نحوه انتخاب مناسب ارائه دهنده مکان یابی

  • در یک ارائه دهنده خدمات Cloud به دنبال چه چیزی بگردید

در مورد نرم افزار حضورغیاب بخوانید.

حضورغیاب - رایانش ابری چیست؟

ابر چیست؟

اگرچه اصطلاح “ابر” غالباً تا حدی؛ معنایی عرفانی به رایانش ابری می دهد، اما در واقع، با معماری سنتی محاسبات تفاوت ندارد. رایانش ابری هنوز به همان سخت افزار سرور فیزیکی متکی است که ستون فقرات هر شبکه رایانه ای را تشکیل می دهد. تفاوت در این است که معماری ابر باعث می شود قدرت پردازش و ظرفیت ذخیره سازی این سخت افزار از طریق اینترنت در دسترس باشد. این به ارائه دهندگان ابر اجازه می دهد تا از سرورهای توزیع شده در سراسر جهان برای تشکیل یک شبکه محاسباتی قدرتمند تلفیقی استفاده کنند که از هر اتصال اینترنتی قابل دسترسی است. این امر به ویژه هنگامی که سازمان ها در پاسخ به COVID-19 به محیط های کاری از راه دور روی می آورند، بسیار با ارزش است.

در مورد نرم افزار حضورغیاب آنلاین بخوانید.

Cloud Computing چیست؟

حضورغیاب - رایانش ابری چیست؟

رایانش ابری در دهه اخیر به یک اصطلاح رایج تبدیل شده است. اما این سرویس گاهی اوقات سردرگمی ایجاد می کند. با وجود همه گزینه های جدید ابر و عبارت “به عنوان یک سرویس” که ظاهراً بر روی همه موارد قابل تصور است، بهتر است یک قدم به عقب برگردید و به تفاوت بین انواع اصلی استقرار ابر و انواع مختلف خدمات رایانش ابری نگاه کنید.

انواع استقرار ابر

استقرار Cloud نحوه پیاده سازی بستر ابری، نحوه میزبانی آن و دسترسی افراد به آن را توصیف می کند. تمام استقرارهای رایانش ابری با مجازی سازی قدرت محاسبات سرورها به برنامه های تقسیم شده و مبتنی بر نرم افزار که قابلیت پردازش و ذخیره سازی را فراهم می کنند، بر اساس همان اصل عمل می کنند.

در مورد نرم افزار ارسال مراسلات بخوانید.

ابر عمومی

رایانش ابری چیست؟

برخی از نمونه های ابر عمومی شامل موارد ارائه شده توسط آمازون، مایکروسافت یا گوگل است. این شرکت ها هم خدمات و هم زیرساخت ها را ارائه می دهند که در همه مشتریان مشترک است. ابرهای عمومی معمولاً دارای حجم عظیمی از فضای موجود هستند که به مقیاس پذیری آسان تبدیل می شود.

ابر عمومی اغلب برای توسعه نرم افزار و پروژه های مشترک توصیه می شود. شرکت ها می توانند برنامه های خود را به صورت قابل حمل طراحی کنند. بنابراین پروژه ای که در ابر عمومی آزمایش شده است می تواند برای تولید به ابر خصوصی منتقل شود.

اکثر ارائه دهندگان ابر منابع محاسباتی خود را به عنوان بخشی از یک سرویس بسته بندی می کنند. نمونه های ابری عمومی از دسترسی به یک زیرساخت کاملا مجازی است که چیزی بیش از توان پردازش خام و ذخیره سازی (زیرساخت به عنوان یک سرویس یا IaaS ) تا برنامه های نرم افزاری ویژه را که قابل اجرا و استفاده آسان هستند (نرم افزار به عنوان سرویس یا SaaS ) فراهم می کند.

در مورد نرم افزار مدیریت الکترونیک اسناد بخوانید.

جوانب مثبت خدمات عمومی ابر

مزیت بزرگ ابر عمومی تطبیق پذیری و ساختار “پرداخت در حال جاری” است که به مشتریان امکان می دهد ظرفیت بیشتری را در صورت تقاضا فراهم کنند. این نه تنها سیستم شما را مقیاس پذیر می کند، بلکه این کار را به شکلی انجام می دهد که به هزینه سرمایه زیادی احتیاج نداشته باشد. هزینه های قابل توجهی در ارتباط با رشد فناوری اطلاعات از طریق سخت افزار و فضای مورد نیاز برای نگهداری و منابع کارکنان وجود دارد.

علاوه بر این، بهره مندی از سرویس های ابری میزبانی شده، به این معنی است که شما از برنامه امنیتی و بازیابی ضرر ارائه دهندگان خود استفاده می کنید. به این ترتیب، اطمینان حاصل می کنید که با هر استاندارد صنعتی مطابقت دارید و داده های شما ایمن است. در صورت بروز هر نوع اتفاقی، سیستم شما امنیتی را ایجاد می کند تا شما را فعال نگه دارد. با این حال باز هم، یک برنامه بهبودی کامل در برابر حوادث و شبکه ای با تعدیل نیرو می تواند هزینه بر باشد.

در مورد نرم افزار حضورغیاب دورکاری بخوانید.

جوانب منفی خدمات عمومی ابر

زیرساخت های اساسی و سیستم عامل ابر عمومی تحت کنترل کامل ارائه دهنده ابر باقی مانده است. ممکن است مشتریان تحت شرایط و ضوابط تعیین شده توسط ارائه دهنده به استفاده از سیستم عامل ادامه دهند. اما اگر بخواهند ارائه دهنده خدمات خود را تغییر دهند ممکن است در بازگرداندن دارایی خود با مشکل روبرو شوند. اگر ارائه دهنده از کار خارج شود یا تغییرات چشمگیری در سیستم عامل ایجاد کند، مشتریان مجبور به ایجاد تغییرات اساسی در زیرساخت می شوند. همچنین خطر آسیب پذیری امنیتی وصله ناپذیری در معماری ابری، برنامه های مشتریان را در معرض خطر قرار می دهد.

در مورد نرم افزار حضورغیاب اندروید بخوانید.

رایانش ابری چیست؟