نرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیک؛ اظهارنامه مالیات بر درآمد چیست؟

Virtuf-Image Virtuf-Image Virtuf-Image Virtuf-Image

نرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیک؛ اظهارنامه مالیات بر درآمد چیست؟

نرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیک؛ برای ارسال، برگشت، اصلاح و ابطال فاکتور الکترونیک مالیاتی شما طراحی و تولید شده است. جهت دریافت این برنامه با ما تماس بگیرید.

در ادامه این محتوا و در طی دو مقاله، گام به گام همه چیز را از اینکه اظهارنامه مالیات بر درآمد چیست. چه کسی باید اظهارنامه ارائه کند، چگونه آن را پر کند و چه مدارکی مورد نیاز است، بررسی می کنیم.

اظهارنامه مالیات بر درآمد، ثبت رسمی تحرکات مالی افراد و مشاغل در طول یک سال است. این سند تفکیک دقیقی از درآمدها و بدهی های مالیاتی ما به دولت ارائه می دهد.

بیشتر بخوانید: ارسال صورتحساب الکترونیک مالیاتی چیست؟

اظهارنامه مالیات بر درآمد به چه معناست؟

اظهارنامه مالیات بر درآمد سندی است که در آن افراد یا مؤسسات درآمدی را که در یک دوره معین به دست آورده اند به طور رسمی به دولت گزارش می دهند. این سند منبع درآمد، میزان آن و میزان مالیاتی که باید بر این درآمد پرداخت شود را نشان می دهد. اظهارنامه برای انجام تعهدات مالیاتی مؤدیان ضروری است. تمام گروه هایی که در داخل مرزهای ایران درآمد دارند، صرف نظر از اینکه در کشور اقامت دارند یا نه، باید بخشی از درآمد خود را به دولت پرداخت کنند.

در ایران نیز، مانند بسیاری از کشورها، اظهار مالیات بر درآمد برای افراد بالاتر از سطح درآمد مشخصی اجباری است. فرآیند تشکیل پرونده به این معنی است که مؤدی باید درآمد خود را به طور دقیق گزارش کند. و مالیات محاسبه شده بر روی آن درآمد را به موقع پرداخت کند. علاوه بر این، فرآیند تشکیل پرونده به مقامات مالیاتی اجازه می دهد تا صحت درآمد را بررسی کنند.

بیشتر بخوانید: سامانه مودیان؛ مرور کلی بر برنامه مودیان مالیاتی

چه کسی اظهارنامه مالیات بر درآمد را ارائه می کند؟

مشمولانی که باید مالیات بر درآمد بپردازند در قالب موادی مشمول قانون آیین دادرسی مالیاتی می شوند. شرایط تعهدی برای دریافت کنندگانی که باید اظهارنامه مالیات بر درآمد ارائه کنند به دو بخش مسئولیت کامل و مسئولیت محدود تقسیم می شود. مشمولانی که باید اظهارنامه مالیات بر درآمد را تسلیم کنند و دارای وضعیت مالیاتی کامل باشند به شرح زیر است:

درآمدهایی که محل سکونت آنها در داخل مرزهای ایران است

کسانی که در کشور  اقامت ندارند اما فعالیت های تجاری خود را در داخل مرزهای ایران انجام می دهند و سود کسب می کنند. (کسانی که وابسته به دفاتر و موسسات رسمی یا سازمان ها، مؤسسات و شرکت هایی هستند که مقر آنها در داخل مرزهای ایران است و در خارج از کشور اقامت دارند).

بیشتر بخوانید: برنامه مودیان سیستم جامع الکترونیکی مالیاتی

کسانی که بیش از ۶ ماه در سال در ایران می مانند و درآمد کسب می کنند

برخی از حقوق بگیرانی که این شرایط را ندارند نیز ممکن است مجبور به ارائه اظهارنامه مالیات بر درآمد شوند. افرادی که کمتر از ۶ ماه در داخل مرزهای کشور بوده اند و درآمد دارند، وضعیت مالیات دهندگان محدودی دارند. روند مالیات و اظهار مالیات برای افرادی که دارای مالیات محدود هستند ممکن است متفاوت باشد. به افراد و مؤسساتی که در طی یک سال تقویمی در کشور درآمد کسب می کنند و قبل از اتمام ۶ ماه از مرزهای ایران خارج می شوند، مالیات دهندگان محدود نامیده می شوند. اشخاص حقیقی و حقوقی می توانند مالیات دهندگان محدود باشند.

در عین حال، افرادی که در ایران درآمد کسب می کنند، بیش از شش ماه در ایران می مانند، اما در کشور مستقر نشده اند نیز تحت عنوان مالیات دهندگان محدود پردازش می شوند. شرایطی مانند بازداشت یا بیماری در مرزهای ایران ممکن است راه را برای کسب وضعیت مالیات دهندگان محدود هموار کند.

بیشتر بخوانید: سامانه مودیان رایگان پرشین؛ آیا پرداخت مالیات اجباری است؟

نرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیک

کدام درآمدها نیاز به اظهارنامه مالیات بر درآمد دارند؟

اظهارنامه مالیات بر درآمد برای سودهای به دست آمده به صورت واقعی مورد نیاز است. این درآمدها شامل درآمدهایی است که افراد یا مؤسسات در یک دوره معین به دست آورده اند و باید مشمول مالیات شوند. انواع سود مشمول مالیات بر درآمد عبارتند از:

درآمد حاصل از فعالیت های آزاد

درآمد سرمایه املاک (درآمد اجاره)

دستمزد (دستمزد اصلی، مکمل های دستمزد مانند پاداش و حق بیمه، حق الزحمه قطعه، انعام، دستمزد ناشی از مدیریت درصد)

درآمد سرمایه منقول (درآمد اجاره)

درآمد کشاورزی (درآمد حاصل از فعالیت های کشاورزی در طول سال)

سایر درآمدها و درآمدها (درآمدهای کسب شده توسط افرادی که در محدوده بازرگانانی فعالیت می کنند که درآمد آنها مشمول مالیات ساده است، کارگران شاغل در سازمان های ساختمانی خصوصی، رانندگان فعال در خدمات خصوصی، کارمندانی که در محدوده درآمد سرمایه املاک و مستغلات کار می کنند).

بیشتر بخوانید: سامانه صورتحساب الکترونیک ابری؛ شش دلیل برای تشکیل پرونده مالیاتی آنلاین

مالیات بر درآمد چگونه محاسبه می شود؟

مالیات بر درآمد بر اساس نرخ های تعیین شده بر سود تجاری افراد یا مؤسسات در یک سال تقویمی محاسبه می شود. این محاسبه بر اساس اظهارنامه مالیات بر درآمد سالانه انجام می شود و ممکن است بسته به درآمد مؤدی متفاوت باشد.

سود کسب و کار عبارت است از درآمد خالصی که کسب و کار در نتیجه فعالیت های آن کسب می کند. در محاسبه این درآمدها، تفاوت بین درآمد و هزینه های کسب و کار در نظر گرفته می شود. مبلغ مالیات با اعمال این مبلغ خالص به نرخ های تعیین شده برای اظهارنامه مالیات بر درآمد سالانه تعیین می شود.

نرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیک

با کمک نرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیک تمام مراحل بر بستر وب و ابری انجام می شود. دیگر لازم نیست برای پرداخت مالیات از منزل خارج شوید. استفاده از نرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیک باعث صرفه جویی در هزینه های شما می شود.

بیشتر بخوانید: بهترین برنامه مدیریت سهام

نرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیک

روابط عمومی هلدینگ پرشین سیستم هخامنش

مفتخریم که نرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیک به سامانه مودیان را در اختیار شما قرار دهیم. با کلیک بر روی هر کدام از گزینه های زیر به صفحه اصلی سامانه مودیان پرشین وارد شوید. برای دریافت برنامه با ما تماس بگیرید.

سامانه مودیان

نرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیک

برنامه ارسال صورتحساب الکترونیک

سامانه ارسال صورتحساب الکترونیک

نرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیک ابری

ارسال صورتحساب الکترونیک

ارسال صورتحساب الکترونیک ابری

سامانه صورتحساب الکترونیک ابری

صورتحساب الکترونیک

ارسال الکترونیک صورتحساب

ابطال الکترونیک صورتحساب رایگان

سامانه مودیان رایگان

صدور صورتحساب الکترونیک رایگان

سامانه مودیان پرشین

تماس با پرشین سیستم هخامنش

برای اطلاعات بیشتر با شرکت ما تماس بگیرید

Image-HasTech