سامانه مودیان پرشین؛ چرا ممیزی مالیاتی اهمیت دارد؟

  • صفحه اصلی
  • سامانه مودیان پرشین؛ چرا ممیزی مالیاتی اهمیت دارد؟

سامانه مودیان پرشین برای ارسال صورتحساب الکترونیک رایگان یک راه حل بسیار ساده و آسان است. همه میدانیم که تسلیم اظهارنامه مالیاتی در سازمان مالیاتی به معنای توافق در مورد بدهی مالیاتی نهایی نیست. اغلب، سختی مالیات پس از ثبت اظهارنامه مالیاتی شروع می شود.

چالش های پیش رو برای مودیان

فرآیندهای پس از تشکیل پرونده – مانند درخواست بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده، انجام ممیزی مالیاتی یا درخواست تجدید نظر در ارزیابی مالیاتی – می تواند چالش برانگیزترین تعاملی باشد که یک کسب و کار با مقامات مالیاتی دارد.

بیشتر بخوانید: سامانه مودیان؛ منطق و اهداف فرم مالیاتی آنلاین (بخش اول)

چرا سیستم های بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده اهمیت دارد؟

بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده جزء جدایی ناپذیر هر سیستم مالیات بر ارزش افزوده مدرن است. در اصل، نرخ مالیات بر ارزش افزوده بر مصرف کننده نهایی است، نه برای مشاغل. بر اساس دستورالعمل های سیاست مالیاتی تعیین شده توسط سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD)، سیستم مالیات بر ارزش افزوده باید خنثی و کارآمد باشد.

فقدان یک سیستم بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده کارآمد برای مشاغل با مالیات بر ارزش افزوده ورودی مازاد در یک دوره مالیاتی معین، این هدف را تضعیف خواهد کرد. مالیات بر ارزش افزوده می تواند تأثیر مخربی بر قیمت های بازار و رقابت داشته باشد و در نتیجه رشد اقتصادی را محدود کند.

بیشتر بخوانید: سامانه مودیان؛ منطق و اهداف فرم مالیاتی آنلاین (بخش دوم)

فرآیندهای بازپرداخت می تواند ضعف عمده سیستم های مالیات بر ارزش افزوده باشد.

این دیدگاه توسط مطالعه‌ای که مکانیسم‌های بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده را در ۳۶ اقتصاد در سرتاسر جهان بررسی می‌کند، پشتیبانی می‌شود. حتی در اقتصادهایی که رویه‌های بازپرداخت وجود دارد، کسب‌وکارها اغلب این فرآیند را پیچیده می‌دانند. این مطالعه رفتار مقامات مالیاتی در مورد اعتبارات مالیات بر ارزش افزوده اضافی، حجم مطالبات بازپرداخت، رویه‌هایی که مدعیان بازپرداخت دنبال می‌کنند و زمان مورد نیاز مقامات مالیاتی برای رسیدگی به بازپرداخت‌ها را بررسی کرده است. این مطالعه نشان داده که محدودیت های زمانی قانونی برای بازپرداخت بسیار مهم است.

تأخیرها و ناکارآمدی‌ها در سیستم‌های بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده اغلب ناشی از ترس از سوء استفاده و مستعد تقلب از این سیستم است. این نیز یکی از دلایلی است که در برخی اقتصادها، غیر معمول نیست که ادعای بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده به طور خودکار یک حسابرسی پرهزینه را آغاز کند و اثربخشی کلی سیستم را تضعیف کند.

بیشتر بخوانید: برنامه حضور و غیاب رایگان پرشین؛ ویژگی های اصلی

قوانین در سایر اقتصادها چگونه است؟

معمولاً آنهایی که توانایی اداری یا مالی ضعیف تری برای رسیدگی به بازپرداخت نقدی دارند – ممکن است به طور کامل اجازه بازپرداخت را ندهد. در عوض، مقامات مالیاتی از کسب و کارها می خواهند که مبلغ اضافی را با مالیات بر ارزش افزوده تولیدی آتی جبران کنند.

تا آنجا که به بررسی‌های رویه‌ای مربوط می‌شود، در ۷۷ کشور از ۱۰۷ کشوری که امکان بازپرداخت نقدی مالیات بر ارزش افزوده را فراهم می‌کنند، ادعای بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده احتمالاً منجر به بررسی اضافی قبل از تأیید بازپرداخت نقدی مالیات بر ارزش افزوده می‌شود. برنامه های حسابرسی موثر و سیستم های پرداخت بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده به طور جدایی ناپذیری به هم مرتبط هستند.

بیشتر بخوانید: نرم افزار مدیریت الکترونیک اسناد؛ قابلیت های بازیابی اطلاعات و دسترسی

سامانه مودیان پرشین: چرا ممیزی مالیاتی اهمیت دارد؟

ممیزی های مالیاتی (مستقیم و غیرمستقیم) از نظر دامنه و پیچیدگی متفاوت است.

از یک حسابرسی کامل – که معمولاً مستلزم بررسی جامع همه اطلاعات مربوط به محاسبه بدهی مالیاتی مالیات دهندگان در یک دوره معین است – تا یک حسابرسی با دامنه محدود. محدود به موضوعات خاص در اظهارنامه مالیاتی یا حسابرسی تک موضوعی که محدود به یک مورد است.

تا آنجا که به فرمت درخواست بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده مربوط می شود، در ۵۲ کشور از ۱۰۷ اقتصاد، بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده در چارچوب اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده استاندارد ارائه شده در هر دوره حسابداری محاسبه و درخواست می شود. در سایر اقتصادها، روند درخواست از ارسال درخواست، نامه یا فرم جداگانه برای بازپرداخت مالیات بر ارزش افزوده تا تکمیل یک بخش خاص در اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده و همچنین تهیه برخی اسناد اضافی برای اثبات ادعا متفاوت است. در این اقتصادها، مشاغل به طور متوسط ۵٫۵ ساعت را صرف جمع آوری اطلاعات مورد نیاز، محاسبه ادعا و تهیه درخواست بازپرداخت و سایر اسناد قبل از ارائه به مرجع مربوطه می کنند.

بیشتر بخوانید: برنامه لیست بیمه ماهانه پرسنل رایگان

سامانه مودیان پرشین: چرا ممیزی مالیاتی اهمیت دارد؟

حسابرسی مالیاتی نقش مهمی در حصول اطمینان از رعایت مالیات دارد. با این وجود، حسابرسی مالیاتی یکی از حساس ترین تعاملات بین مالیات دهندگان و سازمان مالیاتی است. بسته به تعداد و نوع تعاملات (بازدید میدانی توسط حسابرس یا بازدید اداری توسط مؤدی) و سطح اسناد درخواستی حسابرس، باری را به میزان کم یا زیاد بر مالیات دهنده تحمیل می کند. بنابراین ضروری است که چارچوب قانونی مناسب برای اطمینان از یکپارچگی نحوه انجام حسابرسی توسط مقامات مالیاتی وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید: برنامه حضور و غیاب رایگان و قوانین مرتبط با اشتغال

یک رویکرد مبتنی بر ریسک، جنبه‌های مختلف یک کسب‌وکار مانند انطباق تاریخی، ویژگی‌های خاص صنعت و شرکت، نسبت بدهی به اعتبار برای کسب‌وکارهای ثبت‌شده در مالیات بر ارزش افزوده و اندازه یک کسب‌وکار را در نظر می‌گیرد تا بهتر ارزیابی کند کدام کسب‌وکارها مستعدترین هستند. به فرار مالیاتی یک مطالعه نشان داد که تکنیک‌های داده‌کاوی برای حسابرسی، صرف‌نظر از تکنیک، مالیات‌دهنده‌های ناسازگار بیشتری را نسبت به ممیزی‌های تصادفی جذب می‌کنند.

با این حال، در یک رویکرد مبتنی بر ریسک، معیارهای دقیقی که برای دستگیری شرکت‌های ناسازگار استفاده می‌شوند، باید پنهان شوند تا از برنامه‌ریزی هدفمند مالیات‌دهندگان برای جلوگیری از شناسایی جلوگیری شود.

اکثر اقتصادها سیستم های ارزیابی ریسک برای انتخاب شرکت ها برای حسابرسی مالیاتی دارند و مبنای انتخاب این شرکت ها افشا نمی شود.

علیرغم اینکه یک روش پس از بایگانی است، استراتژی های حسابرسی می تواند تأثیر اساسی بر نحوه تشکیل پرونده و پرداخت مالیات شرکت ها داشته باشد.  در ۳۷ اقتصاد خطاهای مالیاتی منجر به بررسی جامع اظهارنامه مالیات بر درآمد می شود که مستلزم صرف زمان اضافی توسط مشاغل است. در اکثر موارد، حسابرس از محل مؤدی بازدید می کند.

بیشتر بخوانید: بهترین برنامه کارکرد پرسنل رایگان

به طور متوسط حدود ۸۳ روز طول می کشد تا مقامات مالیاتی حسابرسی جامع را آغاز کنند.

در این موارد، مودیان مالیاتی ۲۴ ساعت را صرف رعایت الزامات حسابرس می‌کنند و طی ۱۰٫۳ هفته چندین دور تعامل با حسابرس را طی می‌کنند و ۸٫۱ هفته منتظر می‌مانند تا حسابرس تصمیم نهایی در مورد تشخیص مالیات را صادر کند.

اقتصادهای گروه پردرآمد OECD و اقتصادهای آسیای مرکزی ساده ترین فرآیندها را برای اصلاح یک اشتباه جزئی در اظهارنامه مالیات بر درآمد دارند. در ۲۸ اقتصاد در گروه پردرآمد OECD، اشتباه در اظهارنامه مالیات بر درآمد باعث بررسی اضافی توسط مقامات مالیاتی نمی شود. مودیان مالیاتی فقط موظف به ارائه اظهارنامه اصلاحی و در برخی موارد اسناد اضافی و پرداخت مابه التفاوت مالیات متعلق هستند.

اقتصادهای آمریکای لاتین و کارائیب بیشترین آسیب را از یک فرآیند طولانی برای تصحیح یک اشتباه جزئی در اظهارنامه مالیات بر درآمد می‌بینند. زیرا در بیشتر موارد این امر مستلزم اعمال ممیزی است که زمان انتظار برای مالیات دهندگان را تا زمان صدور ارزیابی نهایی تعیین می‌کند.

سامانه مودیان پرشین

سامانه مودیان پرشین شما را قادر می سازد تا به راحتی صورتحساب الکترونیک خود را ارسال کنید. ارسال، صدور، ابطال و اصلاح صورتحساب الکترونیک به سادگی در سامانه مودیان پرشین قابل انجام است.

بیشتر بخوانید: برنامه مدیریت سبد سهام

صدور رایگان صورتحساب الکترونیک به سامانه مودیان

روابط عمومی هلدینگ پرشین سیستم هخامنش

مفتخریم که برای اولین بار در ایران نرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیک رایگان به سامانه مودیان را در اختیار شما قرار دهیم. با کلیک بر روی هر کدام از گزینه های زیر به صفحه اصلی صورتحساب الکترونیک ابری وب رایگان وارد شوید. برای دریافت رایگان برنامه با ما تماس بگیرید.

سامانه مودیان

نرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیک وب رایگان

برنامه ارسال صورتحساب الکترونیک وب رایگان

سامانه ارسال صورتحساب الکترونیک وب رایگان

نرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیک ابری رایگان

ارسال صورتحساب الکترونیک وب رایگان

ارسال صورتحساب الکترونیک ابری رایگان

سامانه صورتحساب الکترونیک ابری وب رایگان

نرم افزار صورتحساب الکترونیک ابری وب رایگان

برنامه صورتحساب الکترونیک ابری وب رایگان

صورتحساب الکترونیک ابری وب رایگان

صدور الکترونیک صورتحساب رایگان

ابطال الکترونیک صورتحساب رایگان

برگشت الکترونیک صورتحساب رایگان

اصلاح الکترونیک صورتحساب رایگان

صدور صورتحساب الکترونیک رایگان

سامانه مودیان پرشین

ابطال صورتحساب الکترونیک رایگان

سامانه مودیان پرشین رایگان

برگشت صورتحساب الکترونیک رایگان

سامانه مودیان رایگان پرشین

اصلاح صورتحساب الکترونیک رایگان

سامانه مودیان کاملا رایگان