سامانه مالیاتی مودیان پرشین؛ پر کردن شکاف مالیاتی با ثبت مالیات

  • صفحه اصلی
  • سامانه مالیاتی مودیان پرشین؛ پر کردن شکاف مالیاتی با ثبت مالیات

سامانه مالیاتی مودیان پرشین شکاف مالیاتی را با کمک تکنولوژی برطرف کرده است. همانطور که می دانیم مالیات برای توسعه ملی ضروری است. اما مبلغ این مالیات در کشورهای در حال توسعه بسیار کم است.

استفاده از سامانه مودیان برای پرداخت مالیات

فناوری‌های جدید به دولت‌ها کمک می‌کنند تا مالیات‌ها را به طور کارآمدتر و عادلانه‌تر جمع‌آوری کنند. مالیات ها در تقاطع مهم بین تامین کالاهای عمومی، توزیع درآمد، شبکه های امنیت اجتماعی و پاسخگویی دولت قرار دارند. مالیات کارآمد و عادلانه برای توسعه بلندمدت ضروری است. فقدان درآمد مالیاتی می‌تواند دولت‌ها را وادار کند که به کمک‌های خارجی و درآمدهای منابع طبیعی که کمتر از یک پایه مالیاتی گسترده قابل اعتماد هستند، تکیه کنند.

بیشتر بخوانید: برنامه حضور و غیاب رایگان

مبلغ مالیات در کشور های مختلف

تحقیقات جدید از لیبریا و تاجیکستان نشان می‌دهد که چگونه طرح‌هایی مانند تشکیل پرونده الکترونیکی و شمارش اموال الکترونیکی می‌توانند پایه مالیاتی را افزایش، مطابقت را افزایش  و فساد را کاهش دهند.

نگران‌کننده است که کشورهای کم‌درآمد نسبت به کشورهای با درآمد بالاتر، مالیات کمتری را به عنوان درصدی از تولید ناخالص داخلی سرانه دریافت می‌کنند. کشورهایی مانند فرانسه و دانمارک بیش از ۴۰ درصد از تولید ناخالص داخلی ملی را به عنوان درآمد مالیاتی جمع آوری می کنند. در کشورهایی مانند میانمار و سومالی، مالیات کمتر از ۵ درصد تولید ناخالص داخلی ملی است.

اویبولا اوکونوگبه، اقتصاددان بانک جهانی، در یک گفتگوی اخیر در زمینه تحقیقات سیاست، یافته‌های تحقیق اخیر خود را در این زمینه، از جمله ارائه نتایج دو مطالعه به همراه درس‌های مهم سیاستی، به اشتراک گذاشت. اوکونوگبه گفت: «توانایی مالیات، ظرفیتی است که کشورها در طول زمان توسعه می‌دهند. اما مالیات های جمع آوری شده توسط دولت ها در بسیاری از کشورهای کم درآمد برای تامین مالی کالاهای عمومی و سرمایه گذاری در سرمایه انسانی ناکافی است. این موضوع بیش از هر زمان دیگری در واکنش به همه‌گیری کنونی برجسته شده است.»

بیشتر بخوانید: نرم افزار مدیریت الکترونیک اسناد

دلایل کشورهای کم درآمد برای جمع آوری مالیات

به گفته Okunogbe، کشورهای کم درآمد به سه دلیل برای جمع آوری مالیات تلاش می کنند. اولاً، اطلاعات در جمع آوری مالیات نقش اساسی دارد، اما کشورهای کم درآمد با بخش های غیررسمی بزرگ اغلب اطلاعات کمتری در مورد معاملات و دارایی های مشمول مالیات دارند. دوم، ضعف ظرفیت اداری مانند سیستم های ثبت سوابق دستی مانع جمع آوری مالیات می شود. ثالثاً، ظرفیت اجرایی پایین مانند یک سیستم حقوقی ضعیف می‌تواند مانع از توانایی کشور برای دریافت مالیات از شهروندان شود.

در طول دهه گذشته، بسیاری از دولت ها مشتاقانه از فناوری های جدید مانند سامانه مالیاتی مودیان برای کمک به مقابله با این مسائل استفاده کرده اند. برای درک بهتر اینکه چگونه فناوری می‌تواند به بهترین شکل از سیستم‌های مالیاتی پشتیبانی کند، Okunogbe با مقامات مالیاتی در لیبریا برای انجام آزمایشی در مورد مالیات بر املاک و مستغلات کار کرد. در لیبریا، نرخ تبعیت از مالیات بر املاک و مستغلات بسیار پایین بوده است. این کشور فاقد یک پایگاه داده جامع در مورد ارزش املاک، مالکیت و ارزش املاک و مستغلات بود و تا سال ۲۰۱۳، ۹۵ درصد از املاک مسکونی خارج از شبکه مالیاتی کشور باقی مانده بودند.

بیشتر بخوانید: بهترین نرم افزار مدیریت سهام

راه های پیگیری پرداخت مالیات توسط افراد

برای رسیدگی به این مشکل، اداره درآمد لیبریا (LRA) به جوانان آموزش داد تا از نرم‌افزار منبع باز روی تبلت‌ها برای ثبت موقعیت، مالکیت، عکس و موقعیت مکانی GPS املاک استفاده کنند. این پروژه با آزمایشی از حدود ۱۰۰۰ ملک در سال ۲۰۱۴ آغاز شد و در سال های بعد به بیش از ۴۰۰۰۰ ملک گسترش یافت. این اطلاعات منجر به ایجاد یک پایگاه داده الکترونیکی جدید از املاک شد که شکاف بزرگی را در توانایی سازمان مالیاتی برای شناسایی املاک خارج از ثبت مالیات پر کرد.

با استفاده از این اطلاعات جدید، اوکونوگبه با لیبریا کار کرد تا چندین رویکرد را برای افزایش انطباق در بین مالکان آزمایش کند. یک گروه یک اطلاعیه عمومی دریافت کرد که اطلاعاتی در مورد الزامات مالیات بر دارایی (کنترل) ارائه می کرد. گروه دوم اخطاریه مشابهی دریافت کردند، اما با عکس ملک و نام مالک (تشخیص) شخصی سازی شد. گروه سوم اخطاری مشابه کنترل را دریافت کردند. اما شامل اطلاعاتی در مورد مجازات های عدم انطباق بود و گروه چهارم اخطاری دریافت کردند که شامل ویژگی های هر دو اعلامیه تشخیص و مجازات بود.

بیشتر بخوانید: سامانه مودیان؛ منطق و اهداف فرم مالیاتی آنلاین (بخش اول)

استفاده از سامانه مودیان برای پرداخت مالیات

پرداخت های مالیاتی به سختی در میان گروه تشخیص و گروه جریمه جابجا شد.

با این حال، گروه تشخیص و جریمه ترکیبی شاهد افزایش قابل توجهی در مالیات پرداختی بود که در مقایسه با نرخ پرداختی ۲٫۲ درصدی گروه کنترل به تقریباً ۱۰ درصد رسید. افزایش پرداخت مالیات بر دارایی حتی چهار سال پس از آزمایش ادامه داشت .و درآمد مالیاتی اضافی تنها در سال اول بیش از هزینه ایجاد بانک اطلاعاتی املاک و ارسال اخطاریه را پوشش داد.

این آزمایشات نتایج مثبتی به دنبال داشتند.

علیرغم این نتایج مثبت، بیش از ۸۵ درصد از صاحبان املاک در گروه تشخیص و مجازات پس از دریافت اخطارهای شخصی حاوی اطلاعات جریمه ها، هنوز پاسخی ندادند. یک آزمایش بعدی یک نامه اضافی به صاحبان املاک متخلف ارسال کرد که در آن بیان شد که آنها برای پیگیری فشرده انتخاب شده اند. این نامه اضافی نرخ پرداخت را هفت درصد افزایش داد.

بیشتر بخوانید: سامانه مودیان؛ منطق و اهداف فرم مالیاتی آنلاین (بخش دوم)

این آزمایش‌ها با هم، پتانسیل و محدودیت‌های فناوری برای بسیج مالیات را نشان می‌دهند.

در حالی که فناوری به طور چشمگیری به افزایش ظرفیت تشخیص دولت کمک کرد، نمی‌توانست جایگزین ظرفیت اجرایی شود. اوکونوگبه گفت: تا زمانی که اقدامات اجرایی معتبری وجود نداشته باشد، متوجه می‌شویم که داشتن اطلاعات و ارسال اخطارها باعث افزایش پرداخت‌های مالیاتی نمی‌شود.

آزمایش دوم برای اجرای پرونده الکترونیکی مالیات (پرونده الکترونیکی) در تاجیکستان به طور مشابه مزایا و محدودیت های فناوری را نشان می دهد. در تاجیکستان، شرکت‌ها با هزینه‌های بالایی برای انطباق، از جمله انتظار در صف‌های طولانی هر ماه برای تکمیل پرونده‌های مالیاتی مواجه هستند. بر اساس داده‌های بررسی‌های سازمانی در سال ۲۰۱۳، ۳۲ درصد از شرکت‌ها انتظار دارند که در جلسات با مقامات مالیاتی هدایایی بدهند. تشکیل پرونده الکترونیکی فرصتی برای کاهش هزینه‌های انطباق و فساد به طور همزمان فراهم می‌کند.

نتیج آزمایشات اوکونوگبه در بررسی برنامه مودیان

نتایج آزمایش Okunogbe برای معرفی پرونده الکترونیکی در میان نمونه‌ای از شرکت‌ها نشان داد که تشکیل پرونده الکترونیکی بر هر دو معیار تأثیر دارد. برای شرکت‌هایی که قبلاً احتمالاً از پرداخت مالیات فرار می‌کردند، تشکیل پرونده الکترونیکی پرداخت‌های مالیاتی را دو برابر کرد. که احتمالاً با محدود کردن تبانی شرکت‌ها با مقامات مالیاتی انجام می‌شد.

در میان شرکت‌هایی که احتمال فرار کمتر وجود دارد، تشکیل پرونده الکترونیکی باعث کاهش پرداخت مالیات می‌شود که نشان می‌دهد مقامات قبلاً آنها را ملزم به پرداخت بیشتر کرده بودند. این آزمایش همچنین نشان داد که مالیات‌های ثبت الکترونیکی می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند تقریباً ۵ ساعت در ماه یا ۴۰ درصد از کل زمان صرف شده برای ثبت مالیات را صرفه‌جویی کنند. با این حال، شرکت‌هایی که در معرض خطر بالاتر فرار مالیاتی قرار دارند، احتمالاً از تشکیل پرونده الکترونیکی خارج می‌شوند، که به نیاز به ارزیابی دقیق رفتار استراتژیک شرکت‌ها در هنگام عرضه فناوری‌های جدید اشاره دارد.

بیشتر بخوانید: سامانه مودیان پرشین؛ چرا ممیزی مالیاتی اهمیت دارد؟

فناوری‌های جدید تنها یکی از ابزارهایی هستند که دولت‌ها برای پایه مالیاتی خود در دسترس دارند.

سیاست گذاران باید ابتدا روی این سوال تمرکز کنند که چه عاملی بزرگترین مانع برای یک سیستم مالیاتی مؤثر است. که ممکن است از ظرفیت ضعیف اجرایی تا مشوق های ضعیفی که مقامات مالیاتی با آن مواجه هستند، باشد. ملاحظات اضافی شناسایی سطح مناسب فناوری با توجه به توسعه یک کشور، ایجاد زیرساخت های مناسب و اطمینان از برخورداری مالیات دهندگان و مقامات مالیاتی از مهارت های مناسب است.

اوکونوگبه در نهایت تاکید می کند که: «انجام تشخیص و یافتن شکاف‌ها در اجرا، تسهیل، و روحیه مالیاتی یا اعتماد مردم به دولت بسیار مهم است». هنگام پیاده‌سازی فناوری‌های جدید، مهم است که از کل تصویر شروع کنید تا مطمئن شوید که فناوری تأثیر مورد نظر خود را دارد.»

سامانه مودیان پرشین

سامانه مودیان پرشین شما را قادر می سازد تا به راحتی صورتحساب الکترونیک خود را ارسال کنید. ارسال، صدور، ابطال و اصلاح صورتحساب الکترونیک به سادگی در سامانه مودیان پرشین قابل انجام است.

بیشتر بخوانید: برنامه مدیریت سبد سهام

صدور رایگان صورتحساب الکترونیک به سامانه مودیان

روابط عمومی هلدینگ پرشین سیستم هخامنش

مفتخریم که برای اولین بار در ایران نرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیک رایگان به سامانه مودیان را در اختیار شما قرار دهیم. با کلیک بر روی هر کدام از گزینه های زیر به صفحه اصلی صورتحساب الکترونیک ابری وب رایگان وارد شوید. برای دریافت رایگان برنامه با ما تماس بگیرید.

سامانه مودیان

نرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیک وب رایگان

برنامه ارسال صورتحساب الکترونیک وب رایگان

سامانه ارسال صورتحساب الکترونیک وب رایگان

نرم افزار ارسال صورتحساب الکترونیک ابری رایگان

ارسال صورتحساب الکترونیک وب رایگان

ارسال صورتحساب الکترونیک ابری رایگان

سامانه صورتحساب الکترونیک ابری وب رایگان

نرم افزار صورتحساب الکترونیک ابری وب رایگان

برنامه صورتحساب الکترونیک ابری وب رایگان

صورتحساب الکترونیک ابری وب رایگان

صدور الکترونیک صورتحساب رایگان

ابطال الکترونیک صورتحساب رایگان

برگشت الکترونیک صورتحساب رایگان

اصلاح الکترونیک صورتحساب رایگان

صدور صورتحساب الکترونیک رایگان

سامانه مودیان پرشین

ابطال صورتحساب الکترونیک رایگان

سامانه مودیان پرشین رایگان

برگشت صورتحساب الکترونیک رایگان

سامانه مودیان رایگان پرشین

اصلاح صورتحساب الکترونیک رایگان

سامانه مودیان کاملا رایگان