اتحاد در استفاده و حفظ داده های تاریخی

  • صفحه اصلی
  • اتحاد در استفاده و حفظ داده های تاریخی

سرعت سریع نوآوری های تکنولوژیکی به طور مداوم در حال جابجایی است که منجر به افزایش تصاعدی در قابلیت ها و دامنه آن می شود. شکی نیست که فناوری تأثیرات مثبت و منفی بر حفظ داده های تاریخی داشته است که درک آن را اغلب دشوار می کند.

وقتی از “داده های تاریخی” صحبت می شود، اصطلاحاتی که به آن فکر می کنیم عبارتند از: سوابق، میراث، و حفاظت از اطلاعات. اما فناوری و داده های تاریخی چگونه به هم مرتبط هستند و چه تأثیری بر یکدیگر دارند؟

چگونه فناوری می تواند حفظ داده های تاریخی را تهدید کند؟

وقتی در مورد ارزش و اهمیت تاریخ صحبت می کنیم، اغلب به حفظ امنیت داستان های مقدس و حقایق مهم فکر می کنیم. با احتمال خرابی سخت افزار و نرم افزار قدیمی، اعتماد کامل به رایانه ها برای محافظت از داده های تاریخی دشوار است. بنابراین، برخی از مردم می ترسند که فناوری مانع حفظ داده های تاریخی شود. می‌دانید که وقتی لپ‌تاپ شما خراب می‌شود چقدر ناامیدکننده است – تصور کنید وقتی داده‌های تاریخی مهمی در حال مدیریت هستند، از کار بیفتد! یک نگرانی کلیدی، قابلیت اطمینان رایانه ها در تضمین حفاظت و امنیت آرشیوها است.

بیشتر بخوانید: برنامه مودیان؛ ویژگی ها و عملکردهای کلیدی

آیا می توانیم به همه داده های تاریخی در عصر دیجیتال اعتماد کنیم؟

علاوه بر این، همانطور که کاترینا هرینگ در مقاله خود در سال ۲۰۲۲ در مورد تحول در عصر دیجیتال بیان می‌کند، ایجاد سوابق جعلی و دستکاری داده‌های تاریخی پس از دیجیتالی شدن آسان‌تر شده است. بنابراین، در حالی که اغلب گفته می شود که تاریخ، زمان حال را شکل داده است، اکنون می توان بحث کرد که زمان حال نیز ظرفیت شکل دادن به گذشته را دارد.

و بدترین بخش این است – چگونه می توانیم بدانیم؟ البته هنوز هم می توان از بررسی های اساسی در مورد منشأ منبع استفاده کرد: نویسنده کیست؟ آیا وب سایت قابل اعتمادی است؟ آیا بررسی شده است؟ اما اگر چنین اطلاعاتی تغییر کرده باشد، راه کمی برای دانستن بدون تأیید وجود دارد. این یک بحث مداوم و به طور فزاینده مهم و یک چالش رایج در دانشگاه ها است. زیرا فناوری و توانایی دستکاری داده‌ها پیچیده‌تر می‌شود، به این معنی که نمی‌توانیم به طور کامل به قابلیت اطمینان منابع دیجیتال اعتماد کنیم.

بیشتر بخوانید: نرم افزار حضور و غیاب رایگان پرشین؛ هشت مزیت اصلی

میل سیری ناپذیر انسان به فناوری جدید

اما راه برگشتی وجود ندارد. هر روز نرم افزارها و برنامه های جدیدی منتشر می شوند. قدرتمندتر، در دسترس‌تر، با هدف بهتر کردن زندگی ما و اطمینان از دسترسی سریع‌تر و آسان‌تر به اطلاعات.

ما جامعه‌ای باقی می‌مانیم که به جدیدترین ابزارها و فناوری‌ها بیش از هر چیز ارزش قائل است. هنوز هم امروزه، مردم خود را به سمت جدیدترین آیفون یا آخرین آپدیت سوق می دهند. بنابراین، وقتی جامعه در وهله اول مسئول این تغییر است، آیا واقعاً می توانیم فناوری را مقصر بدانیم؟ انسان ها همیشه برای کشف اسرار فناوری بی تاب بوده اند. تأثیرات منفی بر حفظ داده های تاریخی – از دست دادن بالقوه یا توانایی دستکاری داده ها – تنها برخی از نتایج ناگوار این توسعه بی امان فناوری است.

چگونه فناوری می تواند حفظ داده های تاریخی را تهدید کند؟

تأثیر فناوری و جهانی شدن بر تاریخ

فناوری همچنین تأثیرات ظریف‌تری بر تاریخ به‌عنوان یک رشته داشته است – نه تنها در ذخیره‌سازی داده‌های تاریخی، بلکه در نحوه مطالعه آن نیز. بدون شک، فناوری جهانی‌سازی را که در دنیای امروز مشاهده می‌شود، فعال کرده است، و نحوه برخورد، مطالعه و پردازش داده‌های تاریخی نیز ذاتاً با جهانی شدن مرتبط است و تحت تأثیر آن قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: نرم افزار حضور و غیاب کاملا رایگان پرشین سیستم هخامنش

راه های جدید برای حفاظت از داده های تاریخی

در حالی که بدون شک راه‌هایی وجود دارد که فناوری می‌تواند حفاظت از داده‌های تاریخی را تهدید کند، همچنین می‌توان بحث کرد که فناوری حفظ را تا حد زیادی بهبود بخشیده است. با ظهور فناوری‌های جدید، اکنون راه‌های بهتری برای حفاظت از اطلاعات و تضمین ذخیره‌سازی امن آن‌ها وجود دارد. مهاجرت به فرمت‌های فایل جدید و پشتیبان‌گیری منظم به کاهش خطر از دست رفتن و تخریب اطلاعات کمک کرده است.

پیشرفت های زیادی صورت گرفته است که نشان می دهد اسناد دیجیتالی ایمن هستند.

با توجه به پیشرفت‌های فناوری و اعمال تدابیر امنیتی سخت‌گیرانه، بدیهی است که در راستای تامین امنیت اسناد راه طولانی را پیموده‌ایم. اگرچه ممکن است هنوز آسیب‌پذیری‌های خاصی مانند حملات مخرب یا خطای انسانی وجود داشته باشد، این غیرقابل انکار است که ما در حفاظت از اطلاعات حساس پیشرفت چشمگیری داشته‌ایم. همانطور که ما به اصلاح شیوه های خود و تقویت فن آوری های جدید ادامه می دهیم، منصفانه است که بگوییم به آینده ای نگاه می کنیم که در آن اکثر اسناد محافظت و ایمن شوند.

و به لطف این پیشرفت‌ها در فناوری و اقدامات مؤثر حفاظت از داده‌ها است که می‌توانیم داده‌های تاریخی را برای نسل‌های آینده حفظ کنیم. چنین فناوری به نسل‌های آینده امکان دسترسی به آرشیوها و منابعی را که ما به آنها هدیه داده‌ایم، بدون توجه به موقعیت جغرافیایی آنها می‌دهد. بنابراین می توان دانش بیشتری را ذخیره و منتقل کرد و اجازه داد میراث فرهنگی غنی گذشته ما فراموش نشود، بلکه به خاطر سپرده شود.

بیشتر بخوانید: نقش برنامه مالیاتی مودیان در تحول دیجیتال

قدرت دسترسی

در واقع، فناوری به جمعیت بسیار بیشتری اجازه می‌دهد تا نسبت به گذشته به منابع در سراسر جهان دسترسی داشته باشند، و اسرار تاریخ را به روی مخاطبان گسترده‌تری باز می‌کند و اغلب تحقیقات را کارآمدتر می‌کند. با ظهور پایگاه های داده دیجیتال و اینترنت، منابع به راحتی قابل جستجو و بازیابی هستند.

نسخه جدید و غنی تر از دانش تاریخی

به طور خلاصه، ما معتقدیم که فناوری تأثیرات مثبت و منفی بر حفظ داده های تاریخی – و تمرین تاریخ به عنوان یک رشته داشته است. علی‌رغم بحث‌های جاری در مورد سودمندی و خطرات آن، معتقدیم که فناوری بیشترین سود را برای تاریخ داشته است، به ویژه از نظر کمک به مردم برای دسترسی به منابع. در حالی که استفاده از فناوری همچنین می‌تواند خطری برای صحت تمام اطلاعات – از جمله داده‌های تاریخی – باشد، پیشرفت دیجیتالی مداوم نسخه جدید و غنی‌تری از دانش تاریخی را در دسترس قرار می دهد.

در مورد برنامه پیشنهاد بهترین سهام بخوانید.

مدیریت سوابق

نرم افزار مدیریت الکترونیک اسناد  . برنامه اسناد دیجیتال .  نرم افزار آرشیو اسناد . برنامه آرشیو اسنادنرم افزار آرشیو الکترونیکی اسناد . برنامه آرشیو دیجیتال اسناد . نرم افزار آرشیو اسناد الکترونیک . نرم افزار بایگانی اسناد الکترونیک . بایگانی اسناد . نرم افزار آرشیو الکترونیک اسنادبرنامه بایگانی الکترونیک . نرم افزار آرشیو دیجیتالبرنامه اسناد دیجیتال . نرم افزار بایگانی الکترونیک . نرم افزار مدیریت اسناد