نکاتی در مورد افزایش سرمایه شرکت ها

در افزایش سرمایه شرکت ها چه باید کرد؟ شرکت هایی که خواهان بالا بردن سرمایه هستند موظفند ابتدا مجامع عمومی خود را تشکیل دهند. سپس در مورد موضوع افزایش سرمایه بحث و رأی گیری کنند.

در مرحله اتخاذ تصمیم مجمع عمومی؛ مواردی از قبیل اینکه نرخ افزایش سرمایه چقدر خواهد بود، افزایش سرمایه از چه منابعی تامین می شود و استفاده از حق تقدم نیز باید تصمیم گیری شود. طبق قانون تجارت، برای تصمیم گیری در مورد افزایش سرمایه، اکثریت ۲/۳ لازم است.

برای انجام فرآیند بالا بردن سرمایه باید سرمایه قبلی شرکت پرداخت شود. همچنین؛ از آنجایی که شرکت های معامله شده در بورس سهامی عام هستند، مجوزهای لازم از هیات بازار سرمایه برای معاملات افزایش سرمایه الزامی است.

در مورد نرم افزار مدیریت امور سهام بیشتر بدانید.

پس از انجام مراحل لازم، اوراق سهام جدید که در نتیجه افزایش سرمایه صادر می شود، با ابلاغ سازمان مرکزی ثبت، انجام می شود.

در صورتی که دارایی‌هایی با ارزش نامشخص مانند املاکی که در جریان بالا بردن سرمایه مورد استفاده قرار می‌گیرند، در این فرآیند لحاظ شود، نیاز به مشارکت کارشناسان منصوب دادگاه احساس می‌شود.

کارشناس تعیین شده توسط دادگاه ارزش دارایی هایی را که ارزش آن ها به طور واضح قابل تعیین نیست را تعیین می کند. همچنین اجازه می دهد که این املاک برای بالا بردن سرمایه مورد استفاده قرار گیرد.

در مورد سامانه افزایش سرمایه الکترونیک بیشتر بدانید.

افزایش سرمایه پرداختی چیست؟

سازمان هایی که سهام جدید منتشر می کنند و این سهام را به قیمت معینی می فروشند به عنوان افزایش سرمایه پرداخت شده تعریف می شود. افزایش سرمایه پرداخت شده با استفاده از منابع خارجی انجام می شود. در نتیجه فروش سهام تازه منتشر شده، جریان پولی به شرکت ارائه می شود.

حق تقدم که از مهمترین حقوق صاحبان سهام محسوب می شود. به عنوان اولویت خرید سهامداران موجود از سهام جدید منتشر شده به نسبت سهام فعلی آنها شناخته می شود.

سهامداران موجود می توانند با استفاده از حق تقدم نسبت به خرید سهام جدید جهت انتشار در محدوده افزایش سرمایه پرداختی اقدام کنند. یا از حق خود برای عدم مشارکت در افزایش سرمایه پرداختی استفاده کنند.

در مورد سامانه تحلیل بازار بیشتر بدانید.

سهامدارانی که می خواهند در افزایش سرمایه پرداخت شده شرکت کنند، موظفند قیمت تعیین شده برای سهام تازه منتشر شده را نقداً پرداخت کنند. قیمت خرید سهام جدید؛ می توان آن را به ارزش اسمی  یا با قیمتی بالاتر از ارزش اسمی تعیین کرد.

پس از افزایش سرمایه پرداخت شده، منابع خود شرکت به واسطه قیمت های پرداخت شده برای سهام جدید افزایش می یابد. اما پس از انجام معاملات افزایش سرمایه، تغییری در تعداد سهام معامله شده شرکت در بورس و قیمت فعلی معامله شده در بورس وجود دارد. با تحقق جریان نقدی به کسب و کار، ارزش بازار کسب و کار نیز افزایش می یابد.

سهامداران در صورت عدم تمایل به مشارکت در افزایش سرمایه پرداخت شده می توانند حق تقدم خود را از طریق «بازار کوپن حق تقدم» به فروش برسانند. ضمناً در صورتی که کلیه سهام خود را در تاریخی قبل از افزایش سرمایه پرداخت شده بفروشند، در افزایش سرمایه پرداخت شده شرکت نمی کنند.

در مورد نرم افزار ارسال مرسولات بخوانید.

در نتیجه افزایش سرمایه پرداخت شده، شرکت ها مزایای زیادی به دست می آورند. به سهامداران در شرکت به نسبت سهام خود امتیاز خرید سهام جدید داده می شود. معلوم است که پس از افزایش سرمایه پرداختی، هم سهام و هم ارزش بازار شرکت تغییر می کند.

پس از افزایش سرمایه پرداخت شده دیگر سرمایه شرکت مطرح نیست. افزایش سرمایه پرداخت شده؛ همچنین فقط برای سرمایه گذاران جدید قابل انجام است.

بدین منظور، حق تقدم سهامداران موجود محدود شده است. البته برای اجرایی شدن این موضوع در حالی که بحث افزایش سرمایه در مجمع عمومی مطرح است باید با اکثریت ۲/۳ این موضوع تصمیم گیری شود.

در مورد نرم افزار افزایش سرمایه بیشتر بدانید.

افزایش سرمایه رایگان چیست؟

نوع افزایش سرمایه ای که شرکت ها با استفاده از منابع داخلی خود از قبیل:

  • حق بیمه انتشار

  • ذخایر، سود سهام

  • افزایش تجدید ارزیابی

  • مشارکت و سود فروش دارایی های ثابت

انجام می دهند و بدون درخواست منابع اضافی از شرکای خود سهام را به صورت رایگان تقسیم می کنند، افزایش سرمایه رایگان تعریف می شود.

افزایش سرمایه رایگان منبع تامین مالی اضافی برای شرکت ها فراهم نمی کند. با این حال، شرکت ها ممکن است این روش را به دلیل مزایای مالیاتی ارائه شده توسط افزایش سرمایه در اقلام سود انتشار، مشارکت و فروش دارایی ثابت ترجیح دهند.

علاوه بر این، در برخی موارد ممکن است افزایش سرمایه آزاد برای به روز رسانی سرمایه ذوب شده شرکت ها در مواجهه با تورم ترجیح داده شود.

در مورد نرم افزار بایگانی اسناد بخوانید.

افزایش سرمایه