مراکز داده چگونه مدیریت می شوند؟

مدیریت مراکز داده نیاز به مدیریت چندین موضوع مختلف دارد که به مرکز داده مربوط می شود. از جمله: مدیریت امکانات، موجودی مراکز داده یا مدیریت دارایی، مدیریت زیر ساخت مراکز داده و پشتیبانی فنی.

در مورد نرم افزار حضور و غیاب بخوانید.

مدیریت امکانات:

مدیریت مرکز داده فیزیکی می تواند شامل وظایف مربوط به املاک و مستغلات تاسیسات، خدمات، کنترل دسترسی و پرسنل باشد.

موجودی مراکز داده یا مدیریت دارایی:

امکانات مراکز داده شامل دارایی های سخت افزاری و همچنین مجوز نرم افزار و مدیریت انتشار است.

مدیریت زیرساخت مراکز داده DCIM:

در تقاطع مدیریت فناوری اطلاعات و تأسیسات قرار دارد. معمولاً از طریق نظارت بر عملکرد مرکز داده برای بهینه سازی انرژی، تجهیزات و استفاده از فضای کف انجام می شود.

پشتیبانی فنی:

مرکز داده خدمات فنی را به سازمان ارائه می دهد و بنابراین باید از کاربران نهایی سازمان نیز پشتیبانی فنی ارائه دهد. عملیات مدیریت مرکز داده شامل فرایندها و خدمات روزانه است که توسط مرکز داده ارائه می شود.

مدیریت و نظارت زیرساخت مراکز داده

مدیریت و نظارت زیرساخت مراکز داده

مراکز داده مدرن از نرم افزارهای نظارت و مدیریت استفاده گسترده ای می کنند. نرم افزار، از جمله ابزارهای DCIM، به مدیران مرکز داده IT از راه دور اجازه می دهد تا بر امکانات و تجهیزات نظارت کنند، عملکرد را اندازه گیری کنند. خرابی ها را تشخیص دهند و مجموعه وسیعی از اقدامات اصلاحی را بدون ورود فیزیکی به اتاق مرکز داده اجرا کنند.

رشد مجازی سازی بعد مهم دیگری را به مدیریت زیرساخت مرکز داده افزوده است. مجازی سازی در حال حاضر از انتزاع سرورها، شبکه ها و فضای ذخیره سازی پشتیبانی می کند. همچنین به همه منابع محاسباتی اجازه می دهد بدون در نظر گرفتن موقعیت فیزیکی آنها به صورت گروهی سازماندهی شوند.

در مورد نرم افزار مدیریت الکترونیکی اسناد بخوانید.

مدیران می توانند بارهای کاری، نمونه های ذخیره سازی و حتی پیکربندی شبکه را از آن منابع مشترک تهیه کنند. هنگامی که مدیران، دیگر به این منابع نیازی ندارند، می توانند آنها را برای استفاده مجدد به مجموعه برگردانند. همه اقدامات شبکه، ذخیره سازی و مجازی سازی سرور را می توان از طریق نرم افزار پیاده سازی کرد. سپس به اصطلاح مرکز داده تعریف شده توسط نرم افزار پیوند داد.

مصرف انرژی و بهره وری

مصرف انرژی و بهره وری

طراحی مراکز داده نیز اهمیت بهره وری انرژی را تشخیص می دهد. یک مرکز داده ساده ممکن است فقط به چند کیلووات انرژی نیاز داشته باشد. اما مراکز داده سازمانی می توانند بیش از ۱۰۰ مگاوات انرژی مصرف کنند. امروزه، مرکز داده سبز، که برای حداقل تأثیرات زیست محیطی از طریق استفاده از مصالح ساختمانی کم انتشار، مبدل های کاتالیزوری و فناوریهای جایگزین انرژی طراحی شده است، محبوبیت خود را افزایش می دهد.

مراکز داده همچنین می توانند با استفاده از روشی که به عنوان راهرو داغ و طرح راهرو سرد شناخته می شود، کارایی خود را از طریق طرح فیزیکی خود به حداکثر برسانند. قفسه های سرور در ردیف های متناوب با ورودی هوای سرد از یک طرف و خروجی هوای گرم رو به طرف دیگر قرار گرفته اند.

راهروهای گرم و سرد متناوب هستند. در نتیجه با خروجی خروجی ها یک راهرو گرم و ورودی ها یک راهرو سرد ایجاد می شود. اگزوزها به سمت تجهیزات تهویه مطبوع پیش می روند. این تجهیزات اغلب بین کابینت های سرور در ردیف یا راهرو قرار می گیرند و هوای سرد را دوباره به راهروی سرد توزیع می کنند. این پیکربندی تجهیزات تهویه مطبوع به عنوان خنک کننده در ردیف شناخته می شود.

در مورد نرم افزار افزایش سرمایه بیشتر بدانید.

سازمان ها غالباً بهره وری انرژی مرکز داده را از طریق معیاری به نام کارآیی مصرف برق (PUE) اندازه گیری می کنند، که نشان دهنده نسبت کل قدرت وارد شده به مرکز داده بر توان استفاده شده توسط تجهیزات فناوری اطلاعات است.

با این حال، افزایش مجازی سازی پس از آن امکان استفاده بسیار بیشتر از تجهیزات فناوری اطلاعات را فراهم کرده است، که منجر به کارایی بسیار بیشتر، مصرف انرژی کمتر و کاهش هزینه انرژی می شود. معیارهایی مانند PUE دیگر در اهداف بهره وری انرژی اصلی نیستند، اما ممکن است سازمانها همچنان PUE را اندازه گیری کرده و از تجزیه و تحلیل قدرت و خنک کننده جامع برای درک بهتر و مدیریت بهره وری انرژی استفاده کنند.

در مورد نرم افزار مدیریت امور سهام بدانید.

تجمع مرکز داده