سیستم امنیتی بیومتریک(بخش چهارم)

ویژگی های رفتاری سیستم های مبتنی بر ایمنی بیومتریک

سیستم های امنیتی بیومتریک مبتنی بر رفتار، مبتنی بر داده های بیومتریک رفتاری افراد است. داده های کلیدی رفتاری شامل صدا، امضا، پویایی ضربه کلید و الگوی راه رفتن در این سیستم ها موجود است.

صدا

صدا بیومتریک

در بدن انسان، دیافراگم، حنجره، تارهای صوتی، بینی، حفره دهان، مجاری بینی، کام، زبان، دندان ها و لب ها، دستگاه صوتی را تشکیل می دهند. هوا از ریه ها به تارهای صوتی حنجره برخورد می کند. موج صوتی ناشی از لرزش سیم ها، بینی، حفره بینی، کام، زبان، دندان ها و لب ها صداهایی را تشکیل می دهد که با فرم دهی متناسب با ساختار آن قادر به گفتگو هستیم. ساختار دستگاه صوتی در هر فرد بی نظیر و متفاوت است. از این رو، داده های صوتی حاصل از مکالمه را می توان برای تأیید اعتبار در سیستم های امنیتی استفاده کرد.

عملیات زیر به ترتیب در سیستم های امنیتی بیومتریک مبتنی بر تشخیص صدا انجام می شود:

 

  •  کاربر ابتدا یک جمله از پیش تعیین شده را تلفظ می کند.
  • سیگنال صوتی حاصل از جمله تلفظ شده دیجیتالی می شود.
  •  سیگنال صوتی دیجیتال به روش های خاصی پیش پردازش می شود.
  •  در نتیجه تحلیل طیفی، ویژگی های نشان دهنده سیگنال استخراج می شوند.
  • با استفاده از روش های خاص طبقه بندی، داده های صوتی شخص مقایسه می شود.
  • با توجه به مقدار بدست آمده در نتیجه مقایسه، فرآیند احراز هویت به پایان می رسد.

 

این نوع سیستم های امنیتی بیومتریک اکنون به طور گسترده در مراکز تماس استفاده می شوند. بنابراین، کاربران می توانند به یک اپراتور متصل شوند و هویتشان تنها با تلفظ یک جمله خاص تأیید شود.

ایراد این سیستم ها در این است که داده های صوتی ممکن است در محیط های شلوغ به درستی کار نکنند. علاوه بر این، تفاوت صدا با توجه به وضعیت سلامتی و روانی فرد کار سیستم ها را دشوار می کند.

امضا

امضا بیومتریک

امضا نشانه ای است که در فرآیندهای شناسایی زندگی اجتماعی اغلب استفاده می شود. هر امضای زیر متن روی سند نشان می دهد که مقاله مربوطه توسط آن شخص نوشته، خوانده و تایید شده است. بنابراین از اهمیت حقوقی زیادی برخوردار است. امضای شخص همیشه یکسان است. و باید از نامها یا علائم تایپ شده تشکیل شده باشد.

از آنجا که این یک روش بسیار مهم تأیید اعتبار در معاملات رسمی است. تقلید از امضا می تواند امضا کننده قانونی را در شرایط بسیار دشوار قرار دهد. از این رو، روند تعیین اینکه آیا امضا متعلق به مالک واقعی است بسیار مهم است.

در سیستم های تشخیص امضا، فرایند تشخیص از دو زاویه مختلف ارزیابی می شود:

 

  •  ویژگی های رفتاری
  •  ارزیابی شکل امضا به عنوان یک الگوی

 

زیرا امضا در بعضی موارد الگو است و می تواند تقلید شود. با این حال، مواردی مانند: امضا، زمان امضا، سرعت، شتاب، شدت چاپ قلم، خصوصیات رفتاری که شکل آن را تعیین می کند، مختص فرد است. این در تحلیل صفات رفتاری درست است که باید از روش به موقع تشخیص امضا استفاده شود. ریاضی یا الگوریتمی برای تشخیص در زمان واقعی رویکردها استفاده می شود. سیستم های غیر واقعی فقط امضا را به عنوان الگو بررسی می کنند.

تعداد مناسب نمونه امضا، موفقیت یک سیستم هوشمند شناسایی امضا را تعیین می کند. همچنین امضای کاربر بسته به روحیه فعلی، سلامتی و عجله او می تواند تغییر کند.

صفحه کلید

صفحه کلید بیومتریک

پویایی ضربه زدن به صفحه کلید، یکی از داده های مبتنی بر بیومتریک رفتاریِ تایپ شخصی است که از صفحه کلید استفاده می کند. این روشی است که برای تعیین هویت کاربر بسته به مشخصه ریتم وی در طی آن استفاده می شود، کاربرد دارد. به عنوان مثال، در طول جنگ جهانی دوم، ریتمی که به عنوان “شات فرستنده” شناخته می شود، از این نوع است. بسته به اینکه آیا پیام ارسال شده در کد مورس توسط متحدان یا دشمنان است، توسط اطلاعات ارتش مورد استفاده قرار گرفت.

امروزه، صفحه کلید با استفاده گسترده از آن در زمینه بیومتریک پیشرفت کرده است. پویایی ضربه زدن، ریتم تایپ حروف، نویسه ها یا اعداد با تجزیه و تحلیل سرعت استفاده، الگوی بیومتریک است.

 داده های خام با اندازه گیری هایی مانند:

  • زمان فشار کلید و زمان تغییر کلید ایجاد می شوند. زمان فشار کلید مدت زمان فشردن یک کلید را نشان می دهد. زمان تعویض کلید، مدت زمانی است که سوئیچ از یک کلید به کلید می رود که مدت زمان آن مستقل از سرعت کلی نوشتن است.

 

  • ویژگی های فشار کلید بدون توجه به سرعت نوشتن متن، مخصوص شخص است. بسته به زبانی که فرد از آن استفاده می کند، می تواند کلمات آشنا را سریعتر بنویسد.

 

  • همچنین، به عنوان مثال، اگر فرد چپ دست باشد، می تواند کلیدهای سمت چپ را با سهولت بیشتری پیدا کند و در یافتن کلیدهای سمت راست تأخیر دارد.

 

  • در بعضی موارد، مدیر در محل کار لازم است که در انجام برخی کارها کمک کند. ممکن است او برای دستیابی به سیستم، به دستیار خود رمز ورود داده باشد. اما از آنجا که هر دو با یک رمز ورود به سیستم وارد می شوند، مشخص نیست که چه کسی از سیستم استفاده می کند. با این حال، شیوه نوشتن فرد در زمان های مختلف تغییر می کند.

 

در هر صورت، باید تعداد زیادی نمونه الگو در سیستم ایجاد شود. سیستمی که ارزیابی را هنگام نوشتن در برنامه های گپ از راه دور انجام می دهد، با تأخیر در انتقال، تشخیص را دشوار می کند.

بسته به شخص، نوع صفحه کلید و جایی که از آن استفاده می شود الگو تغییر می کند. به عنوان مثال، در یک وسیله نقلیه در حال حرکت، تایپ تحت تأثیر قرار می گیرد. همچنین، داده های بیومتریک زمانی که فرد خسته، بی خواب است یا رایانه تغییر شکل صفحه کلید می دهد، می تواند تغییر کند. در چنین مواردی، تشخیص خصوصیات به اندازه خصوصیات بیومتریک فیزیکی سخت تر است.

شکل راه رفتن

شکل راه رفتن بیومتریک

مطالعات اخیر نشان می دهد که راه رفتن یک ویژگی متمایز است که از فردی به فرد دیگر متفاوت است. شناسایی نوع راه رفتن در سیستم های امنیتی بیومتریک به عنوان الگویی برای احراز هویت تایید شده است. دوربین این سیستم های امنیتی معمولاً در مناطق طویل مانند تونل یا راهرو قرار می گیرند. دوربین ها حرکات فرد را هنگام راه رفتن از این مکان نشان می دهند. در فضاهای کوچک نمی توان از این سیستم استفاده کرد. زیرا هنگام راه رفتن باید از آن عکسبرداری شود. ولی، می تواند در امکانات بزرگ مانند فرودگاه ها مفید باشد. میزان موفقیت در شناسایی ۹۵ درصد است و می تواند از راه دور انجام شود. با این حال، محققان دریافتند که اگر افراد بیش از حد لباس بپوشند، ممکن است نسبت تشخیص کاهش یابد.