سطوح مرکز داده کدامند؟

سطوح مرکز داده

سطوح مرکز داده کدامند؟ مراکز داده بر اساس اندازه یا سبک فیزیکی آنها تعریف نمی شوند. مشاغل کوچک ممکن است با چندین سرور و آرایه های ذخیره سازی که در یک کمد یا اتاق کوچک شبکه شده اند، با موفقیت فعالیت کنند. در حالی که سازمان های محاسباتی بزرگ؛ مانند فیس بوک، آمازون یا گوگل ممکن است یک فضای عظیم را با تجهیزات و زیرساخت های مرکز داده پر کنند. در موارد دیگر، مراکز داده را می توان در تأسیسات تلفن همراه، مانند ظروف حمل و نقل، که به عنوان مراکز داده در جعبه نیز شناخته می شوند، مونتاژ کرد. همچنین در صورت لزوم می توان آنها را جابجا و مستقر کرد.

در مورد نرم افزار مدیریت الکترونیکی اسناد بخوانید.

با این حال، سطوح مراکز داده را می توان با انواع مختلف قابلیت اطمینان یا انعطاف پذیری تعریف کرد. که گاهی اوقات به آنها سطوح مرکز داده نیز گفته می شود. در سال ۲۰۰۵، موسسه استاندارد ملی آمریکا (ANSI) و انجمن صنایع مخابراتی (TIA) استاندارد ANSI/TIA-942، “استاندارد زیرساخت های مخابراتی برای مراکز داده” را منتشر کردند که چهار سطح از دستورالعمل های طراحی و پیاده سازی مراکز داده را تعریف می کرد.

هر ردیف بعدی در نظر گرفته شده است تا انعطاف پذیری، امنیت و قابلیت اطمینان بیشتری را نسبت به ردیف قبلی ارائه دهد. به عنوان مثال، یک مرکز داده Tier I کمی بیشتر از یک اتاق سرور است. در حالی که یک مرکز داده Tier IV زیر سیستم های اضافی و امنیت بالایی را ارائه می دهد.

سطوح مرکز داده

در مورد نرم افزار حضور و غیاب بخوانید.

سطوح را می توان با منابع موجود، ظرفیت مرکز داده یا ضمانت های به موقع متمایز کرد. موسسه آپتایم سطوح مرکز داده را به شرح زیر تعریف می کند:

رده اول:

اینها اساسی ترین نوع مرکز داده هستند و دارای UPS هستند. مراکز داده درجه یک سیستم های اضافی ارائه نمی دهند. اما باید حداقل ۹۹٫۶۷۱٪ زمان کار را تضمین کنند.

رده دوم:

این مراکز داده شامل سیستم اضافی، سیستم خنک کننده و خنک کننده است و حداقل ۹۹٫۷۴۱٪ زمان کار را تضمین می کند.

رده سوم:

این مراکز داده تحمل جزئی خطا، ۷۲ ساعت حفاظت از قطعی، افزونگی کامل و ۹۹٫۹۸۲ guarantee ضمانت زمان کار را ارائه می دهند.

در مورد نرم افزار افزایش سرمایه بیشتر بدانید.

رده چهارم این مراکز داده ۹۹٫۹۹۵٪ زمان کارکرد یا بیش از ۲۶٫۳ دقیقه زمان خرابی در سال و همچنین تحمل کامل خطا، افزونگی سیستم و ۹۶ ساعت حفاظت از قطع را تضمین می کند.

معماری و طراحی مرکز داده

اگرچه تقریباً هر فضای مناسب می تواند به عنوان یک مرکز داده عمل کند، اما طراحی و پیاده سازی عمدی یک مرکز داده نیاز به بررسی دقیق دارد. علاوه بر مسائل اساسی هزینه و مالیات، سایت ها بر اساس معیارهای متعددی انتخاب می شوند. مانند:

  • موقعیت جغرافیایی

  • ثبات لرزه ای و هواشناسی

  • دسترسی به جاده ها و فرودگاه ها

  • دسترسی به انرژی و مخابرات

  • محیط سیاسی غالب

پس از ایمن سازی سایت، می توان معماری مرکز داده را با توجه به زیرساخت های مکانیکی و الکتریکی و همچنین ترکیب و چیدمان تجهیزات فناوری اطلاعات طراحی کرد. همه این مسائل با در دسترس بودن و کارآیی سطوح مرکز داده مورد نظر هدایت می شوند.

در مورد سامانه افزایش سرمایه بیشتر بدانید.

امنیت و ایمنی مرکز داده

امنیت و ایمنی مرکز داده

طراحی مراکز داده همچنین باید شیوه های ایمنی و ایمنی مناسب را اجرا کند. به عنوان مثال، ایمنی اغلب در چیدمان درها و راهروهای دسترسی منعکس می شود، که باید جابجایی تجهیزات بزرگ و سخت فناوری اطلاعات را در بر گرفته و همچنین به کارکنان اجازه دسترسی و تعمیر زیرساخت ها را می دهد.

مهار آتش؛ یکی دیگر از مهمترین زمینه های ایمنی است. استفاده گسترده از تجهیزات حساس و پر انرژی و الکترونیکی مانع از آبپاش های معمولی می شود. در عوض، مراکز داده اغلب از سیستم های آتش نشانی شیمیایی سازگار با محیط زیست استفاده می کنند. که به طور موثر آتش اکسیژن را از بین می برد و آسیب جانبی به تجهیزات را کاهش می دهد. از آنجا که مرکز داده همچنین یک دارایی اصلی تجاری است، اقدامات امنیتی جامع و کنترل دسترسی مورد نیاز است. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • دسترسی به نشان

  • کنترل دسترسی بیومتریک

  • نظارت تصویری

در مورد نرم افزار مدیریت حضور و غیاب بخوانید.

این اقدامات امنیتی که به درستی اجرا شوند، می توانند به شناسایی و جلوگیری از سوء استفاده کارکنان، پیمانکاران و مزاحمان کمک کنند.

تجمیع مرکز داده چیست؟

هیچ الزامی برای یک مرکز داده واحد وجود ندارد و مشاغل مدرن ممکن است از دو یا چند مرکز داده در چندین مکان برای انعطاف پذیری بیشتر و عملکرد بهتر برنامه استفاده کنند، که با قرار دادن حجم کاری بیشتر به کاربران، تاخیر را کاهش می دهد.

برعکس، یک تجارت با مراکز داده متعدد ممکن است تصمیم به تجمیع مراکز داده و کاهش تعداد مکان ها به منظور به حداقل رساندن هزینه های عملیات فناوری اطلاعات داشته باشد. ادغام معمولاً در حین ادغام و تملک زمانی اتفاق می افتد که اکثر کسب و کارها نیازی به مراکز داده متعلق به تجارت زیر مجموعه ندارند.

در مورد نرم افزار ارسال مرسولات بخوانید.

مرکز داده