سرمایه نظارتی (RC) چیست؟

سرمایه نظارتی چیست؟ هنگامی که بانک‌ها نیاز به سرمایه نظارتی و سرمایه واجد شرایط خود را محاسبه می‌کنند، باید تعاریف، قوانین و راهنمایی‌های نظارتی را در نظر بگیرند. از منظر نظارتی، حداقل سرمایه، بخشی از سرمایه واجد شرایط یک بانک است. کل سرمایه واجد شرایط طبق دستورالعمل نظارتی تحت بازل II توسط سه سطح سرمایه ارائه می شود:

  1. هسته ای: به طور گسترده شامل عناصری مانند سهام عادی، سهام ممتاز واجد شرایط، و مازاد و سود انباشته است.

  2. تکمیلی: شامل عناصری مانند ذخایر زیان وام عمومی، اشکال خاصی از سهام ممتاز، بدهی تبعی مدت دار، بدهی دائمی، و سایر بدهی های ترکیبی و ابزارهای سهام است.

  3. بدهی های تبعی کوتاه مدت و سود خالص دفتر معاملات است که به صورت خارجی تأیید نشده است.

در مورد سامانه افزایش سرمایه بدانید.

توجه داشته باشید که این طبقات ممکن است به طرق مختلف بر اساس رژیم های قانونی و حسابداری در کشورهای عضو بانک تسویه بین المللی (BIS) تشکیل شوند. علاوه بر این، سطوح سرمایه در توانایی آنها برای جذب زیان متفاوت است. سرمایه ردیف ۱ بهترین توانایی ها را برای جذب زیان دارد. لازم است یک بانک حداقل سرمایه مورد نیاز بانک را برای ریسک های اعتباری، عملیاتی، بازار و سایر ریسک ها محاسبه کند تا مشخص کند سرمایه ردیف ۱، ردیف ۲ و ردیف ۳ چقدر است.

در مورد سامانه جامع تحلیل بازار بخوانید.

سرمایه اقتصادی

سرمایه اقتصادی

سرمایه اقتصادی معیاری از ریسک است که بر حسب سرمایه بیان می شود. به عنوان مثال، یک بانک ممکن است دریابد که چه سطحی از سرمایه مورد نیاز است تا بتواند در سطح مشخصی از اطمینان و افق زمانی معین باقی بماند. به عبارت دیگر، EC را می توان به عنوان میزان سرمایه ریسک از دیدگاه بانک ها در نظر گرفت. بنابراین، با اقدامات مورد نیاز RC متفاوت است.

هدف سرمایه اقتصادی در درجه اول حمایت از تصمیمات تجاری است. در حالی که هدف RC تنظیم حداقل سرمایه مورد نیاز در برابر همه خطرات در یک بانک تحت طیفی از قوانین و دستورالعمل های نظارتی است.

تا کنون، از آنجایی که سرمایه اقتصادی بیشتر یک معیار خاص بانکی یا داخلی از سرمایه موجود است، هیچ تعریف مشترک داخلی یا جهانی از EC وجود ندارد. علاوه بر این، برخی از عناصر مشترک بسیاری از بانک ها در تعریف سرمایه اقتصادی وجود دارد. برآوردهای EC را می توان با عناصر ردیف ۱، ردیف ۲، ردیف ۳، یا تعاریف مورد استفاده توسط آژانس های رتبه بندی و سایر انواع سرمایه، مانند سود برنامه ریزی شده، سود تحقق نیافته یا تضمین ضمنی دولتی پوشش داد.

در مورد نرم افزار مدیریت الکترونیک اسناد بخوانید.

ارتباط سرمایه اقتصادی

EC می تواند پاسخ های کلیدی به تصمیمات تجاری خاص یا برای ارزیابی واحدهای تجاری مختلف یک بانک ارائه دهد. همچنین ابزاری برای مقایسه RC فراهم می کند.

در مورد نرم افزار ارسال مرسولات بخوانید.

اندازه گیری عملکرد

مدیریت یک بانک می‌تواند از تخمین‌های EC برای تخصیص سرمایه در جریان‌های تجاری استفاده کند و واحدهایی را که سود مطلوبی را به ازای هر واحد ریسک ارائه می‌کنند، ارتقا دهد. نمونه‌هایی از معیارهای عملکردی که شامل EC هستند عبارتند از:

  • بازده سرمایه تعدیل شده با ریسک (RORAC)

  • بازده سرمایه تعدیل شده با ریسک (RAROC)

  • ارزش افزوده اقتصادی (EVA)

در مورد نرم افزار حضور و غیاب بخوانید.

مثال:

با در نظر گرفتن RORAC دو واحد تجاری در طول یک سال:

  • بازده تجاری و/یا سود برآوردهای EC RORAC

  • واحد ۱ ۵۰ میلیون دلار ۱۰۰ میلیون دلار ۵۰% (۵۰/۱۰۰ دلار)

  • واحد ۲ ۳۰ میلیون دلار ۱۲۰ میلیون دلار ۲۵ درصد (۳۰/۱۲۰ دلار)

در مورد نرم افزار افزایش سرمایه بدانید.

این نشان می دهد که واحد تجاری ۱ در مقایسه با واحد تجاری ۲ بازده بالاتری را بر حسب EC (یعنی RORAC) ایجاد می کند. مدیریت به نفع واحد تجاری ۱ است که EC کمتری مصرف می کند، اما در عین حال بازده بیشتری ایجاد می کند.

این نوع ارزیابی در رویکرد پایین به بالا عملی تر است، که به این معنی است که ارزیابی های EC برای هر واحد تجاری انجام می شود و سپس به یک رقم کلی EC تجمیع می شود. در مقابل، رویکرد از بالا به پایین دلخواه تر است. زیرا EC در سطح گروه کالیبره می شود. سپس به هر جریان تجاری تحویل داده می شود، جایی که معیارهای تخصیص سرمایه می تواند مبهم باشد.

در مورد نرم افزار ارسال بسته پستی بخوانید.

اندازه گیری EC

در حالی که رقم EC یک بانک تا حدی ناشی از تحمل ریسک آن است، الزامات RC توسط معیارهای نظارتی تعیین شده در دستورالعمل های نظارتی و کتاب قوانین هدایت می شود. علاوه بر این، برخلاف مدل‌های سرمایه نظارتی تحت بازل II، مانند مدل پیشرفته مبتنی بر رتبه‌بندی داخلی (AIRB) برای ریسک اعتباری، بانک‌ها می‌توانند انتخاب‌های خود را در مورد نحوه مدل‌سازی EC داشته باشند. به عنوان مثال، بانک ها می توانند فرم عملکردی و تنظیمات پارامتر مدل خود را انتخاب کنند. بنابراین، مدلسازی EC ممکن است مفروضات AIRB را برای ریسک اعتباری تعدیل یا نادیده بگیرد.

AIRB فرض می‌کند که یک سبد وام بزرگ و همگن است، که دارایی‌های بلندمدت ریسک بیشتری دارند. همانطور که در تعدیل سررسید با سقف پنج ساله منعکس می‌شود، و رتبه‌بندی‌های با کیفیت بالاتر همبستگی بالاتری برای بازتاب ریسک سیستمی دارند. همچنین ریسک را با کلاس های رتبه بندی ارزیابی می کند و یک همبستگی کامل بین طبقات رتبه بندی و تنوع در یک طبقه رتبه بندی را فرض می کند.

مدل‌های ارزش در معرض خطر (VaR) چارچوب‌های معمول EC برای ریسک‌های بازار، اعتباری و سایر ریسک‌ها هستند. با این حال، برای ریسک اعتباری، معمولاً به عنوان اعتبار در معرض خطر (CVaR) نامیده می شود.

در مورد نرم افزار امور سهام بیشتر بدانید.

به عنوان مثال:

توزیع زیان یک سبد وام را برای وام های نسبتا مطمئن در نظر بگیرید. زیان مورد انتظار نشان دهنده زیان ناشی از کسب و کار روزانه است، در حالی که زیان غیرمنتظره تعداد انحرافات استاندارد دور از زیان مورد انتظار (دم توزیع) است.

در مثال فعلی، فرض کنید ضرر غیرمنتظره در سطح اطمینان ۹۹٫۹۵% کالیبره شده است که با رتبه اعتباری AA مطابقت دارد. بنابراین، بانک‌ها ممکن است مدل‌های سرمایه اقتصادی خود را با توجه به ریسک‌پذیری مدیریت که معمولاً مطابق با رتبه هدف بانک است، کالیبره کنند.

برخی از بانک ها ممکن است از مدل های توسعه یافته داخلی برای محاسبه EC های خود استفاده کنند. با این حال، بانک ها همچنین ممکن است از نرم افزار تجاری برای کمک به آنها در محاسبات EC خود استفاده کنند. نمونه هایی از این نرم افزارها برای ریسک اعتباری عبارتند از: Portfolio Manager توسط Moody’s KMV، Strategic Analytics، Credit Risk+ توسط Credit Suisse و CreditMetrics توسط JPMorgan.

در مورد نرم افزار بایگانی اسناد الکترونیک بخوانید.

در پایین

EC معیاری برای سنجش سرمایه ریسک بانک است. این یک مفهوم جدید نیست، اما به سرعت به یک معیار مهم در بین بانک ها و موسسات مالی تبدیل شده است. EC یک ابزار مکمل مفید برای RC است و تصمیم گیری های مبتنی بر کسب و کار را فراهم می کند. بانک ها به طور فزاینده ای از چارچوب های EC استفاده می کنند و به احتمال زیاد در آینده به رشد خود ادامه خواهد داد. سوال مربوطه ممکن است این باشد که آیا سرمایه اقتصادی می تواند روزی جایگزین الزامات سرمایه نظارتی شود؟

در مورد نرم افزار تحلیل بازار بخوانید.

سرمایه نظارتی