تعیین اهداف برای بهبود شغل خود

تعیین اهداف مشخص و قابل اندازه گیری می تواند مسیری را برای بهبود شغل شما و دستیابی به دستاوردهای خاص فراهم کند. زمانی که کار یا پروژه خاصی به شما داده می شود، می توانید از تعیین هدف استفاده کنید. یا اینکه شخصاً به نوعی پیشرفت کنید. شما می توانید اهدافی را برای ارتقاء، خلاقیت، آموزش و بسیاری از راه های مختلف دیگر برای بهبود زندگی و شغل خود تعیین کنید.

در مورد آرشیو اسناد بخوانید.

بیایید ببینیم که چرا تعیین اهداف می تواند به بهبود شغل شما کمک کند، چه نوع اهدافی را می توانید تعیین کنید و چگونه اهداف را تعیین کنید.

چرا تعیین اهداف مهم است؟

تعیین اهداف مهم است. زیرا چارچوبی برای دستیابی به نقاط عطف در اختیار شما قرار می دهد. تمایل به انجام یا تکمیل برخی کارها در زندگی، شروعی عالی است. هدف گذاری مسیری را برای شما فراهم می کند تا واقعاً آنها را انجام دهید. دو نوع هدف وجود دارد که باید در نظر بگیرید: کوتاه مدت و بلند مدت.

در مورد نرم افزار اسناد بخوانید.

اهداف کوتاه مدت چیست؟

اهداف کوتاه مدت، اهداف فوری تری هستند که برای دستیابی به اهداف بلندمدت و بزرگتر برای خود تعیین می کنید. می توانید اهداف کوتاه مدت را به عنوان نقاط عطف یا پله در نظر بگیرید. اهداف کوتاه مدت معمولاً در یک بازه زمانی کوتاه وجود دارند. از روزها یا ماه ها تا یک یا دو سال. نمونه هایی از اهداف کوتاه مدت ممکن است شامل تکمیل وظایف یا پروژه های کوچک، کسب تجربه یا شرکت در کلاس ها باشد. شما از آنچه در کوتاه مدت به دست آورده اید برای تکمیل اهداف بلند مدت خود استفاده خواهید کرد.

در مورد نرم افزار آرشیو اسناد بخوانید.

اهداف بلند مدت چیست؟

اهداف بلند مدت معمولاً اهداف بزرگی هستند که می خواهید طی چندین سال به آنها برسید. شما از چندین نقطه عطف برای دستیابی به اهداف بلندمدت استفاده خواهید کرد. و اهداف کوتاه مدتی را برای دستیابی به آنها در طول مسیر تعیین خواهید کرد. اهداف بلند مدت ممکن است شامل یافتن شغل در یک جای خاص، ارتقاء به سطح معینی یا تکمیل یک پروژه طولانی و پیچیده باشد.

در مورد نرم افزار آرشیو الکترونیکی اسناد بخوانید.

تعیین اهداف شخصی

تعیین اهداف شخصی

تعیین اهداف برای زندگی شخصی به شما کمک می کند به دستاوردهای شخصی برسید. ممکن است اهداف شخصی خود را برای پیشبرد چندین مقوله در زندگی خود برای مواردی مانند سرگرمی، بهداشت یا آموزش تعیین کنید. تعیین اهداف شخصی می تواند به شما در دستیابی به موفقیت در حرفه خود نیز کمک کند.

در مورد سامانه مدیریت الکترونیکی اسناد بخوانید.

پیشبرد علایق خود با ایجاد تجربه در سرگرمی هایی که از آن لذت می برید یا مهارت هایی که می خواهید بهبود دهید می تواند به راحتی به زندگی حرفه ای شما منتقل شود. این موارد اغلب موضوعات خوبی هستند که در رزومه خود در صورت مرتبط بودن با مشاغلی که برای آن درخواست می کنید، قرار دهید. صرف زمان برای بهبود چیزهایی که در زندگی شخصی خود می خواهید نیز می تواند به شما کمک کند تا با توجه به تعادل بین کار و زندگی خود متمرکزتر و پرانرژی باشید.

در اینجا چند نمونه از اهداف شخصی آورده شده است:

  • سرگرمی های پیشرفته مانند نواختن آلات موسیقی یا بازی کردن یک ورزش

  • بهبود مهارت هایی مانند طراحی گرافیک یا سخنرانی در جمع

  • افزایش دانش خود در مورد یک موضوع خاص یا حوزه مطالعاتی

  • تمرکز بر ایجاد یا بهبود روابط

  • اهداف مالی مانند پس انداز برای یک خرید خاص

  • اهداف فیزیکی مانند تمرین برای یک ماراتن یا تکمیل یک چالش تناسب اندام خاص

در مورد نرم افزار مدیریت اسناد بدانید.

تعیین اهداف حرفه ای

تعیین اهداف حرفه ای می تواند به شما کمک کند تا وظایف یا پروژه های خاصی را انجام دهید و به اهداف شغلی شخصی خود برسید. اگر شرکت یا مدیر شما چارچوب خاصی برای تعیین اهداف در شغلتان ندارد، ممکن است اهداف شغلی خود را تعیین کنید. همچنین اگر خوداشتغال هستید، می توانید اهداف خود را تعیین کنید. اهداف شغلی شما باید هم به وضعیت فعلی شما و هم به جاه طلبی های شغلی بلندمدت شما بپردازد.

در اینجا چند نمونه از اهداف حرفه ای آورده شده است:

  • ارتقاء به یک موقعیت خاص

  • تکمیل یک پروژه بزرگ

  • حل یک مشکل پیچیده

  • بهبود برخی مهارت های نرم یا فنی

  • تغییر شغل یا صنعت با موفقیت

  • دریافت یک جایزه یا تقدیر خاص

در مورد آرشیو الکترونیک اسناد بخوانید.

نحوه تعیین اهداف

نحوه تعیین اهداف

در حالی که چندین راه مختلف برای تعیین اهداف وجود دارد، چند قدم وجود دارد که می توانید برای اطمینان از بهترین امکان موفقیت بردارید. اهداف شما باید دارای پنج عنصر کلیدی باشد تا آنها را قابل دستیابی کند. این پنج عنصر چیزی را تشکیل می دهند که به عنوان چارچوب “هدف هوشمند” شناخته می شود. SMART مخفف عبارت خاص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، مرتبط و مبتنی بر زمان است. بیایید نگاهی دقیق تر به نحوه تعیین یک هدف SMART بیندازیم:

۱- هدف خود را تا حد امکان واضح و دقیق بیان کنید

به عنوان مثال، به جای «من می‌خواهم در سخنرانی عمومی بهتر باشم»، می‌توانید بگویید: «می‌خواهم با موفقیت یک سخنرانی ۱۰ تا ۱۵ دقیقه‌ای برای مخاطبان ۵۰ نفری یا بیشتر ارائه کنم».

در مورد نرم افزار مدیریت امور سهام بیشتر بدانید.

۲- نحوه سنجش موفقیت را مشخص کنید

برای مثال، اگر می‌خواهید از شغل فروش به شغل بازاریابی تغییر دهید، ممکن است نقاط عطفی را در این مسیر تعیین کنید که به چگونگی توسعه مهارت‌ها و تجربه بازاریابی مورد نظر کارفرمایان می‌پردازد. برای انجام این کار، ممکن است اندازه گیری خود را به عنوان یادگیری و تمرکز بر روی یک مهارت در ماه تنظیم کنید.

۳- بررسی کنید که آیا اهداف شما قابل دستیابی هستند یا خیر

تعیین اهدافی که می توانید در یک بازه زمانی معقول به آنها برسید، به شما کمک می کند تا با انگیزه و متمرکز باشید. شما باید تلاش کنید تا دامنه کامل هدف خود را زودتر درک کنید تا اطمینان حاصل کنید که امکان انجام آن وجود دارد.

برای مثال، اگر در اولین شغل توسعه‌دهنده حرفه‌ای خود هستید و هدف شما این است که یک توسعه‌دهنده سطح ارشد دات‌نت شوید، ممکن است لازم باشد قبل از رسیدن به این هدف بزرگ‌تر، اهداف کوتاه‌مدت و کوچک‌تری تعیین کنید. اگر متوجه شدید که هدفی دست یافتنی نیست زیرا تجربه کافی ندارید، یکی از اهداف جدید شما باید کسب تجربه بیشتر باشد.

در مورد نرم افزار مدیریت الکترونیک اسناد بخوانید.

۴- مطمئن شوید که هدف شما مرتبط است

شما باید اهدافی را تعیین کنید که با ارزش های شما همسو باشد و به اهداف بلندمدت شما کمک کند. هر هدفی که تعیین می‌کنید باید برای شما مرتبط و معنادار باشد و شما را به جایی که می‌خواهید نزدیک‌تر کند. برای اطمینان از تعیین اهداف مرتبط، ممکن است از خود بپرسید “دستیابی به این هدف چگونه به من کمک می کند؟” “آیا دستیابی به این هدف به اهداف بزرگتر و بلند مدت من کمک می کند؟ چرا این هدف برای من اهمیت دارد؟”

۵- تاریخ شروع و پایان را تعیین کنید

تنظیم یک جدول زمانی برای دستیابی به هدفتان می تواند به شما کمک کند تا انگیزه داشته باشید و در برنامه ریزی قرار بگیرید. قبل از تعیین تاریخ پایان هدف، مطمئن شوید که در مورد تمام نقاط عطف و موانع احتمالی که ممکن است در طول مسیر با آنها برخورد کنید، تحقیق کنید. به عنوان مثال، اگر هدف شما ارتقاء سطح بالاتر در شرکتتان است، ممکن است شش ماه به خود فرصت دهید. اگر به هدف خود نرسیده اید، ممکن است به خودتان زمان بیشتری بدهید یا اینکه آیا هدفتان قابل دستیابی و واقع بینانه است، تجدید نظر کنید.

در مورد نرم افزار آرشیو الکترونیک اسناد بدانید.

در پایان:

تعیین اهداف شخصی و حرفه ای به ایجاد ساختار و مسیر موفقیت کمک می کند. بسیاری از کارفرمایان برای نامزدهایی که سابقه تعیین و دستیابی به اهداف را دارند ارزش قائل هستند. این نشان می دهد که شما می توانید یک کارمند متمرکز و هدف گرا باشید. کارفرمایان اغلب در مورد اهداف در مصاحبه می پرسند. بنابراین شما باید آماده صحبت در مورد اهداف خود و آنچه برای رسیدن به آنها در طول فرآیند استخدام انجام می دهید، باشید.

تعیین اهداف