تجمع مرکز داده چیست؟

تجمع مرکز داده چیست؟

تجمع مرکز داده چیست؟

اپراتورهای مرکز داده می توانند هزینه ای برای اجاره فضای سرور در یک مرکز جمع آوری پرداخت کنند. تجمع مرکز داده، یک گزینه جذاب برای سازمان هایی است که می خواهند از هزینه های زیاد سرمایه ای مربوط به ایجاد و نگهداری مراکز داده خود جلوگیری کنند. امروزه، ارائه دهندگان مشارکت در حال گسترش پیشنهادات خود به خدمات مدیریت شده، مانند اتصال متقابل هستند. این مشتریان را قادر می سازد تا به ابر عمومی متصل شوند.

از آنجا که امروزه بسیاری از ارائه دهندگان خدمات، خدمات مدیریت شده را همراه با امکانات مجموعه خود ارائه می دهند، تعریف خدمات مدیریت شده در تجمع مرکز داده، مبهم می شود. زیرا همه فروشندگان این اصطلاح را به روشی کمی متفاوت به بازار عرضه می کنند. تمایز مهم این است:

  • تجمع این سازمان به فروشنده پول می دهد تا سخت افزار آنها را در یک مرکز نگهداری کند. هزینه فضا را مشتری به تنهایی پرداخت می کند.

  • خدمات مدیریت شده این سازمان به فروشنده ای پول می دهد تا سخت افزار را به نحوی فعال نگه دارد یا نظارت کند. خواه از طریق گزارش عملکرد، ارتباط متقابل، پشتیبانی فنی یا بازیابی بلایا.

در مورد نرم افزار مدیریت الکترونیکی اسناد بخوانید.

تفاوت بین مرکز داده و ابر چیست؟

تفاوت بین مرکز داده و ابر چیست؟

فروشندگان رایانش ابری امکانات مشابه مراکز داده سازمانی را ارائه می دهند. فروشندگان رایانش ابری این خدمات را از طریق مراکز داده خود ارائه می دهند. بزرگترین تفاوت بین مرکز داده ابری و مرکز داده معمولی سازمانی در مقیاس است. از آنجا که مراکز داده ابری به بسیاری از سازمان های مختلف خدمت می کنند، می توانند بزرگ باشند.

از آنجا که مراکز داده سازمانی نرم افزارهای خصوصی ابری را پیاده سازی می کنند، به طور فزاینده ای مانند خدمات ارائه شده توسط ارائه دهندگان ابر تجاری به نظر کاربران نهایی می رسند.

نرم افزار خصوصی ابر بر اساس مجازی سازی برای افزودن سرویس های ابری از جمله:

  • اتوماسیون سیستم

  • سلف سرویس کاربر

  • صورتحساب/بازپرداخت هزینه به مدیریت مرکز داده

در مورد نرم افزار حضور و غیاب بخوانید.

هدف این است که به کاربران اجازه دهیم حجم کار و سایر منابع محاسباتی را در صورت نیاز بدون دخالت اداری فناوری اطلاعات ارائه دهند.

محو شدن بیشتر خطوط بین مرکز داده سازمانی و محاسبات ابری، رشد محیط های ترکیبی ابر است. از آنجا که شرکت ها به ارائه دهندگان ابر عمومی وابسته هستند، باید بین مراکز داده خود و ارائه دهندگان ابر خود ارتباط برقرار کنند.

به عنوان مثال:

سیستم عامل هایی مانند Microsoft Azure بر استفاده ترکیبی از مراکز داده محلی با Azure یا سایر منابع ابری عمومی تأکید دارند. نتیجه حذف مراکز داده نیست. بلکه ایجاد یک محیط پویا است که به سازمان ها اجازه می دهد حجم کاری خود را به صورت محلی یا در ابر اجرا کنند یا آن موارد را به دلخواه به ابر یا از آن منتقل کنند.

در مورد نرم افزار افزایش سرمایه بیشتر بدانید.

تکامل مراکز داده

Evolution of data centers

منشاء اولین مراکز داده را می توان در دهه ۱۹۴۰ و وجود سیستم های کامپیوتری اولیه مانند: Electronic Numerical Integrator Computer (ENIAC) جستجو کرد. نگهداری و کارکردن این ماشین های اولیه پیچیده بود و دارای کابل های متعددی بود که همه اجزای لازم را به هم متصل می کرد. آنها همچنین توسط ارتش استفاده می شدند. به این معنی که اتاق های تخصصی رایانه با قفسه ها، سینی های کابل، مکانیزم های خنک کننده و محدودیت های دسترسی برای قرار دادن همه تجهیزات و اجرای اقدامات امنیتی مناسب لازم بود.

در دهه ۱۹۹۰، هنگامی که عملیات فناوری، پیچیدگی پیدا کرد و تجهیزات شبکه ارزان قیمت در دسترس قرار گرفت، اصطلاح مرکز داده و تجمع مرکز داده برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفت. امکان ذخیره همه سرورهای ضروری شرکت در اتاقی در داخل شرکت فراهم شد. این اتاق های رایانه ای تخصصی مراکز داده لقب گرفتند و این اصطلاح مورد توجه قرار گرفت.

در مورد سامانه افزایش سرمایه بیشتر بدانید.

در حدود زمان حباب dot-com در اواخر دهه ۱۹۹۰، نیاز به سرعت اینترنت و حضور مداوم اینترنت برای شرکت ها، امکانات بیشتری را برای نگهداری حجم زیادی از تجهیزات شبکه مورد نیاز ایجاد کرد. اینجا بود که مراکز داده محبوبیت پیدا کردند و شبیه مراکز توصیف شده در بالا شدند.

در طول تاریخ محاسبات، با کوچکتر شدن رایانه ها و بزرگتر شدن شبکه ها، مرکز داده تکامل یافته است. همچنین به منظور تطبیق فناوری لازم در آن روزگار تغییر مکان داده است.

در مورد نرم افزار ارسال مرسولات بخوانید.

تجمع مرکز داده