انواع خدمات رایانش ابری (SaaS و FaaS)

با بخش دوم انواع خدمات رایانش ابری با شما هستیم. تمام خدمات رایانش ابری بر اساس همان چارچوب مفهومی زیرساخت از راه دور ساخته شده توسط سرورهای مستقر در یک مرکز داده ساخته شده اند. از آنجا که شباهت های زیادی بین آنها وجود دارد، فکر کردن در مورد رایانش ابری به عنوان یک هرم، متشکل از سه لایه مفید است. هر لایه تخصصی تر از لایه زیر آن است. اما بر اساس همان ساختار اساسی ساخته شده است. لایه های پایین بسیار گسترده تر هستند. آنها نشان دهنده انعطاف پذیری، قابلیت تنظیم و طیف گسترده ای از برنامه های کاربردی آنها است. در حالی که لایه های بالایی باریک تر هستند. زیرا برای یک کار خاص ساخته شده اند.

در مورد نرم افزار کنترل ورود و خروج پرسنل بخوانید.

زیرساخت به عنوان سرویس SaaS

زیرساخت به عنوان سرویس SaaS

برای اکثر مردم، SaaS آشنا ترین شکل رایانش ابری است. SaaS که در بالای هرم واقع شده است، یک راه حل نرم افزاری کاملاً پیشرفته است که برای خرید و استفاده از اینترنت بصورت اشتراک تهیه شده است.

ارائه دهنده SaaS زیرساخت ها، سیستم عامل ها، میان افزار و داده های لازم برای ارائه برنامه را مدیریت می کند. اطمینان حاصل می کند که نرم افزار در هر زمان و هر کجا که مشتری به آن نیاز داشته باشد در دسترس است. بسیاری از برنامه های SaaS مستقیماً از طریق مرورگرهای وب اجرا می شوند و دیگر نیازی به بارگیری یا نصب ندارند.

این امر به شدت مسائل مربوط به مدیریت نرم افزار را برای تیم های داخلی فناوری اطلاعات کاهش می دهد. به شرکت ها این امکان را می دهد تا عملیات خود را با استقرارهای ترکیبی و چند ابر ساده کنند.

در مورد نرم افزار دور کاری حضورغیاب بخوانید.

برنامه های SaaS این امکان را به شرکت ها می دهد تا عملکرد خود را بهبود ببخشند و عملیات را به سرعت مقیاس بندی کنند. در این شکل رایانش ابری دیگر نیازی به خرید یا استقرار سخت افزار و نرم افزار مورد استفاده برای ارائه خدمات تجاری آنها نیست.

کوچکترین سازمانها به راحتی می توانند از برنامه های پیچیده سطح سازمانی مانند: برنامه های مدیریت ارتباط با مشتری CRM  یا برنامه ریزی منابع سازمانی ERP به راحتی استفاده کنند. همچنین ابزارهایی در اختیار آنها قرار دهند که به آنها امکان می دهد تجارت خود را بیش از هر زمان دیگری رشد دهند.

نمونه هایی از SaaS :

Microsoft Office 365 ، Salesforce ، Cisco WebEx ، Google Apps

در مورد نرم افزار آنلاین حضور و غیاب بخوانید.

زیرساخت به عنوان سرویس FaaS

زیرساخت به عنوان سرویس FaaS

FaaS که اغلب به عنوان محاسبات بدون سرور شناخته می شود، به مشتریان امکان می دهد بدون نیاز به تخصیص منابع پردازشی پیش از موعد، کدها را به صورت پاسخگو اجرا کنند. ارائه دهنده ابر، زیرساخت ها را کنترل می کند و به مشتری این امکان را می دهد تا کاملاً بر روی استفاده از کد برنامه تمرکز کند.

توابع به طور خودکار مقیاس می شوند و آنها را برای بارهای کاری پویا که از نظر مصرف منابع نوسان دارند، مناسب می کند. مشتریان فقط هزینه منابعی را که استفاده می کنند پرداخت می کنند. در این حالت FaaS را به واقعی ترین روش محاسبات ابری “پرداخت به شکل دلخواه” تبدیل می کنند.

در مورد نرم افزار ارسال بسته های پستی و مراسلات بخوانید.

اکثر برنامه های FaaS کاملاً ساده هستند و می توانند خیلی سریع به کار گرفته شوند. مشتری ابری فقط باید کد عملکرد مطابق را بارگذاری کند و به سیستم عامل بگوید که چگونه هنگام اجرای آن منابع را تأمین کند. موارد جدید تابع را می توان در صورت تقاضا مقیاس بندی کرد. و وقتی تابع در حالت استراحت است، هیچ منبعی مصرف نمی کند.

اشکال اصلی FaaS زمان اجرا است. توابع هر بار نیاز به تأمین منابع دارند. اگر برنامه به قدرت محاسباتی زیادی احتیاج داشته باشد یا در زمان اوج استفاده اجرا شود، ممکن است عملکرد کمی تأخیر داشته باشد. برنامه ها همچنین باید بدون مکان باشند. بنابراین نمی توانند داده ها را به صورت محلی ذخیره کنند.

بیشتر سرویس های FaaS از طریق ارائه دهندگان اصلی ابر مانند: AWS و Azure در دسترس هستند.

نمونه هایی از FaaS :

 AWS Lambdas

در مورد نرم افزار اندروید حضور و غیاب بخوانید.

همبستگی و ابر

همبستگی و ابر

دلایل مختلف فنی و تجاری وجود دارد که باعث می شود شرکت ها از داشتن مراکز داده خود فاصله بگیرند. بسیاری از این دلایل با ابر توجیه و مرتبط شده اند. انواع مختلف پیکربندی های رایانش ابری، قدرت محاسباتی بی سابقه ای را در اختیار کارآفرینان قرار می دهند.

استقرار ابرها به کسب و کارهای کوچک امکان می دهد تا به مشتریان جدیدی دسترسی پیدا کنند. همچنین سرعت توسعه علمی را سرعت می بخشند. ظهور راه حل های میزبانی مجازی و مبتنی بر ابر گزینه های مناسبی را برای بهبود سرعت و عملکرد شبکه در اختیار فناوری اطلاعات قرار می دهد.

در مورد نرم افزار بایگانی و مدیریت الکترونیک اسناد بخوانید.

آنها تیم ها را برای ارائه ارزش تجاری بیشتر با کمک به کاهش CapEx و امکان مقیاس پذیری زیرساخت ها تجهیز می کنند.

ناگفته نماند، فعالیت یک مرکز داده صلاحیت اصلی بسیاری از مشاغل نیست. راه حلهای مبتنی بر ابر قطعاً وظایف مدیریت مرکز داده را از فهرست کارهای داخلی استعدادهای فناوری اطلاعات حذف می کنند.

یک ارائه دهنده مکان یابی می تواند عامل x را در:

  • در بهینه سازی این استقرار ابر ترکیبی

  • تجهیز تیم های فناوری اطلاعات به منابع

  • اتصال برای چرخش سریع

  • مقرون به صرفه محیط ابر با حفظ زیرساخت های محلی باشد.

در مورد نرم افزار حضور و غیاب دورکاری بخوانید.

انواع خدمات رایانش ابری