انواع خدمات رایانش ابری (IaaS و PaaS)

انواع خدمات رایانش ابری را در دو مقاله مورد بررسی قرار می دهیم. برای بسیاری از سازمان ها، انتخاب بین مدل ابر ترکیبی و مدل چند ابر یک چالش است. هیچ دلیلی وجود ندارد که یک محیط چند ابر نتواند از ویژگی های یک ابر ترکیبی استفاده کند. در حالی که این لزوماً یک راه حل پیچیده تر است که نیاز به پیاده سازی دقیق و ملاحظات امنیتی دارد. اما می توانید محیط های ابری خصوصی را در چندین ابر عمومی ادغام کنید. تا به کاربران مختلف در سراسر سازمان امکان دسترسی به داده ها و سرویس های ابری را که برای انجام کار خود به کارآیی بیشتری نیاز دارند، داشته باشید.

در مورد نرم افزار حضور و غیاب کلاس اندروید بخوانید.

انواع خدمات رایانش ابری

تمام خدمات رایانش ابری عمومی بر اساس همان چارچوب مفهومی زیرساخت از راه دور ساخته شده توسط سرورهای مستقر در یک مرکز داده ساخته شده اند. از آنجا که شباهت های زیادی بین آنها وجود دارد، فکر کردن در مورد رایانش ابری به عنوان یک هرم، متشکل از سه لایه مفید است. هر لایه تخصصی تر از لایه زیر آن است. اما بر اساس همان ساختار اساسی ساخته شده است. لایه های پایین بسیار گسترده تر هستند. آنها نشان دهنده انعطاف پذیری، قابلیت تنظیم و طیف گسترده ای از برنامه های کاربردی آنها است. در حالی که لایه های بالایی باریک تر هستند. زیرا برای یک کار خاص ساخته شده اند.

در مورد نرم افزار حضور و غیاب بخوانید.

زیرساخت به عنوان سرویس IaaS

زیرساخت به عنوان سرویس IaaS

IaaS به عنوان پایه هرم رایانش ابری، جامع ترین و انعطاف پذیرترین نوع سرویس ابری است. اساساً، یک زیرساخت محاسباتی کاملاً مجازی فراهم می کند که از طریق اینترنت تأمین و مدیریت می شود. یک ارائه دهنده IaaS پایان فیزیکی زیرساخت (سرورها، فضای ذخیره سازی داده ها و غیره) را در یک مرکز داده مدیریت می کند. اما به مشتریان این امکان را می دهد تا منابع مجازی سازی شده را متناسب با نیازهای خاص خود کاملاً شخصی سازی کنند. با استفاده از IaaS، مشتری می تواند نرم افزار مورد نیاز خود را خریداری، نصب، پیکربندی و مدیریت کند.

از جمله مواردی مانند سیستم عامل، میان افزار، برنامه ها، تجزیه و تحلیل های تجاری و ابزارهای توسعه. بسیار مقیاس پذیر است. شرکت ها فقط هزینه زیرساخت هایی را که استفاده می کنند پرداخت می کنند. IaaS به آنها اجازه می دهد نیازهای محاسباتی خود را در صورت لزوم و بدون ایجاد ظرفیت اضافی، مقیاس بندی کنند.

در مورد نرم افزار حضور و غیاب آنلاین بخوانید.

IaaS یک گزینه عالی برای شرکت های کوچک و استارتاپ ها

IaaS هزینه سرمایه ایجاد زیرساخت های داخلی را از بین می برد. این یک گزینه عالی برای شرکت های کوچک و استارتاپ هایی است. شرکت هایی که منابع لازم برای خرید سخت افزار و نرم افزار برای ایجاد شبکه داخلی خود را ندارند. همچنین این کار مسئولیت روزمره مدیریت زیرساخت های محاسباتی را از عهده بخش های فناوری اطلاعات خارج می کند. آنها را آزاد می گذارد تا به جای عیب یابی، بر روی محرک های اصلی کسب و کار تمرکز کنند. از آنجا که ارائه دهنده IaaS به طور مداوم سیستم خود را با جدیدترین نرم افزار به روز می کند، راه اندازی برنامه های جدید آسان تر است. IaaS آخرین محافظات امنیتی را ارائه می دهد. همچنین خدماتی مانند بازیابی در زمان بروز حادثه را ارائه می دهد تا با SLA های قابلیت اطمینان در زمان کاربری آنها همراه باشد.

در مورد نرم افزار ارسال مراسلات بخوانید.

نمونه هایی از IaaS :

 Microsoft Azure، Amazon Web Services (AWS)، Cisco Metacloud، Google Compute Engine (GCE)

زیرساخت به عنوان سرویس PaaS

زیرساخت به عنوان سرویس PaaS

PaaS کمی بالاتر از هرم رایانش ابری قرار دارد. در حالی که IaaS تمام ابزارهای موجود را از طریق cloud تحویل می دهد و ساخت هر آنچه که متناسب با نیازهای آنها باشد را به مشتریان می سپارد، PaaS کمی تخصصی تر است.

در مورد نرم افزار حضور و غیاب اندروید بخوانید.

به جای زیرساخت های خالص، PaaS چارچوب مورد نیاز برای ساخت، آزمایش، استقرار، مدیریت و به روزرسانی محصولات نرم افزاری را فراهم می کند. از همان زیرساخت اولیه IaaS استفاده می کند. اما همچنین شامل:

سیستم عامل ها، میان افزار، ابزارهای توسعه و سیستم های مدیریت پایگاه داده مورد نیاز برای ایجاد برنامه های نرم افزاری است.

در مورد نرم افزار مدیریت الکترونیک اسناد بخوانید.

PaaS برای هر شرکتی که نرم افزار و برنامه های مبتنی بر وب را توسعه می دهد بسیار مفید است. بسیاری از ابزارهای مورد نیاز برای توسعه برای چندین سیستم عامل بسیار گران هستند. با استفاده از PaaS، مشتریان می توانند بدون نیاز به خرید کامل، به ابزارهای توسعه مورد نیاز خود در صورت نیاز دسترسی پیدا کنند. این بستر از طریق اینترنت قابل دسترسی است. تیم های توسعه از راه دور می توانند برای تسریع در توسعه محصول به دارایی های یکسان دسترسی داشته باشند. بیشتر ابزارهای PaaS برنامه های گسترده ای از پیش رمزگذاری شده را در سیستم عامل فراهم می کنند که می تواند زمان کدگذاری را تا حد زیادی کاهش دهد و به شرکت ها کمک کند محصولاتشان را سریعتر به بازار عرضه کنند.

در مورد نرم افزار حضور و غیاب دورکاری بخوانید.

نمونه هایی از PaaS :

 AWS Elastic Beanstalk ، Apache Stratos ، Google App Engine ، Microsoft Azure

 

جوانب مثبت و منفی خدمات ابر ترکیبی